פורקים את המזוודות...
בימים אלו מסתיים חודש תשרי. חודש תשרי עשיר בחגים, ובו סופג כל אחד מלא חופניים חוויות רוחניות. כעת, ניצב בפתח חודש מר חשון השונה בתכלית מקודמו. תורת החסידות מלמדת כי יש ללמוד מכל דבר המתרחש לעיננו הוראה בעבודת ה'. כך גם לגבי השינוי והירידה ממרומי חודש תשרי אל ימי חשון האפורים.
בימים אלו מסתיים חודש תשרי. חודש תשרי עשיר בחגים, ובו סופג כל אחד מלא חופניים חוויות רוחניות. כעת, ניצב בפתח חודש מר חשון השונה בתכלית מקודמו - שלושים יום ללא חג אחד לרפואה. תורת החסידות מלמדת כי יש ללמוד מכל דבר המתרחש לעיננו הוראה בעבודת ה'. כך גם לגבי השינוי והירידה ממרומי חודש תשרי אל ימי חשון האפורים.
יריד החגים
חודשי השנה משולים לקרונות הרכבת שאת כולם מוביל הקטר, הלא הוא חודש תשרי, ממנו אנו שואבים כוחות רוחניים למשך כל השנה. מהו ה"שלל" הרוחני שהרווחנו ב"יריד" החגים הנערך בחודש האחרון?
בראש-השנה המלכנו את הקב"ה וקיבלנו עלינו את עול מלכותו, הרגשה שתלוה אותנו כל השנה בקיום המצוות. ביום-כיפור התחרטנו על מעשינו ושבנו בתשובה שלימה, החלטה זו תשפיע על מעשינו בשנה החדשה. בסוכות ראינו שלמרות ההבדלים בין ארבעת המינים המייצגים את כל השכבות בעם ישראל יש להתאגד יחד, ועל אחדות זו נשמור בכל תחום בחיינו. בשמחת-תורה שמחנו ורקדנו עם התורה ובאותה דביקות נמשיך לשמוח ולאהוב את התורה הקדושה.
הנה כי כן, חגי תשרי נותנים לנו דחיפה רבת עוצמה לקראת ההתמודדות עם עסקי החול במשך כל ימות השנה. טבעי הדבר שכוחות אלו ניתנים דוקא לפני חודש מרחשון כדי להדגיש את מטרתם - להמשיך ולהכניס לתוך שגרת החיים הרגילה את אותה קדושה רוחנית ש"קנינו" בחודש תשרי, ולהגביר את עניני היהדות בסדר יומנו. המבחן האמיתי מתחיל עכשיו, כשאנו יוצאים אל העולם, טרדותיו ובעיותיו.
ויעקב הלך לדרכו
ביטוי לירידה זו מאוירת הקדושה לחיי החולין אנו מוצאים במנהג עתיק יומין להכריז בשלהי חודש תשרי בבית הכנסת את הפסוק מספר בראשית: "ויעקב הלך לדרכו". בכל מילה בתורה אנו יכולים למצוא עולם מלא וללמוד הוראה בחיים.
בין מילות הפסוק מסתתרת משמעות פנימית, שמהתבוננות בה ניתן להפיק את ההוראה כיצד עלינו לגשת אל חודשי החולין.
'יעקב' ו'ישראל' הם שני שמות שמציינים את עם ישראל. אלא ש'ישראל' (מלשון "שר א-ל" ואותיות "לי ראש") מציין את עליונותו של העם היהודי, בהיותו מעל כל מגבלות העולם ואשר בכוחו לשנות ע"י מעשיו ותפילותיו את סדרי הטבע.
לעומת זאת יעקב (מלשון "וידו אוחזת בעקב עישו") מתייחס ליהודי הפשוט השב בסיום תקופת החגים לעסקי החולין (עקב – כעקב שברגל, ביחס לראש המרומם). ממשיך הפסוק ומורה לו; הלך - אל לו לעמוד ולהשאר בדרגתו. ההליכה האמיתית מתבצעת בעקירה לגמרי ממקום הקודם ועליה לדרגה נעלית יותר. תפקידו של האדם (בניגוד למלאכים שנקראים בפסוק "עומדים") הוא ללכת קדימה, ולעולם לא לעמוד באותו המקום, כמו שנאמר "ילכו מחיל אל חיל". מהו כיוון ההליכה?
לדרכו - באותם ענינים שהם לכאורה דרכיו וצרכיו הפרטיים עליו להפיח את רוח הקדושה. "בכל דרכיך דעהו", גם בעסקי הפרנסה, אכילה ושתיה ושאר הענינים הגשמיים יש ליהודי תפקיד רוחני - להעלותם ולזככם באמצעות אותם "כלים" ש"קנינו" בחודש תשרי האחרון. להכניס גם בעסקים את אותה תחושה ואוירה של ראש-השנה - קבלת עול מלכות שמים, או את אוירת השמחה בתורה שהרגשנו בשמחת-תורה, וכך הלאה.
דרך המלך
משמעות נוספת טמונה במילה "דרכו":
שלמותה של הדרך, דרך המלך, מתבטא בכך שהיא מחברת את הפינה הכי רחוקה מעיר הבירה אל היכל המלך. נשמת היהודי ירדה מהיכלו של מלך מלכי המלכים הקב"ה כשעליה מוטלת שליחות חשובה ביותר: לזכך ולהעלות את העולם הגשמי והתחתון אליו נשלחה עד תכלית המטרה. כמו בדרך המלך, חיבור הפינה הכי רחוקה עם הקב"ה, מלכו של עולם.
לכן אין להסתפק רק בהחדרת הקדושה בענינים הפרטים בעסק או בבית, יש גם לסלול את הדרך הלאה עד לפינה הכי רחוקה, הן מבחינה גשמית והן מבחינה רוחנית, ולהאירה באור התורה והיהדות. במילים פשוטות יותר: לדאוג גם ליהודי השני ובפרט לזה שנמצא בריחוק לעת עתה מחיי תורה ומצוות. כאשר אנחנו מאירים את העולם כולו באור הקדושה, נזכה לחשיפת האור הגדול, בגאולה האמיתית והשלימה תיכף ומיד ממש!