כב חשון התשפ"ה (23.11.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » התבוננות


גידול זקן, חודש אלול וי"ג מידות הרחמים
על-פי תורת הקבלה והחסידות מהזקן נמשכים תיקוני דיקנא, שהם י"ג מידות הרחמים. מכאן, גידול הזקן הוא סגולה מיוחדת או בניסוח אחר צינור, להמשיך את ברכת הבורא לתוך חיי המציאות הגשמיים, ובעיקר בכל הקשור לענייני פרנסה.

ד"ר יחיאל הררי
יג אלול התש"ע (23.08.2010)

נושא הזקן דורש דיון רציני ומעמיק יותר, המתקשר לחודש אלול. שכן גם לגבי הזקן וגם לגבי חודש אלול מוזכר הגילוי של י"ג מידות הרחמים.

ידוע לכל כי הרבי מליובאוויטש הקפיד לציין את מעלת גידול הזקן בהזדמנויות רבות. בכל עת שפנה אליו מישהו בשאלה האם לגדל זקן או לגלחו מסיבות של דעת קהל, מציאת חן וכדומה, הוא נטה בברור לטובת גידול הזקן. מדוע?

על-פי תורת הקבלה והחסידות מהזקן נמשכים תיקוני דיקנא, שהם י"ג מידות הרחמים. מכאן, גידול הזקן הוא סגולה מיוחדת או בניסוח אחר צינור, להמשיך את ברכת הבורא לתוך חיי המציאות הגשמיים, ובעיקר בכל הקשור לענייני פרנסה.

מהן י"ג מידות הרחמים, המסייעות כסגולה בהגברת הפרנסה? מידות הרחמים הן מעין גילוי תכונות הבורא ממדרגה גבוהה ולא על-פי הסדירות הטבעית. מידות הרחמים, הבאות לידי ביטוי בזקן, הן ביטוי חיצוני של שורש רוחני נעלה, המכונה חכמה סתימאה. במילים אחרות, גידול הזקן נשען על קשר מסוים בין מראה חיצוני, הצלחה גשמית ומצב נפשי או מדרגה רוחנית בה מצוי האדם. הטענה הגלומה בגידול הזקן היא כי מראה מסוים, או ליתר דיוק מראה מזוקן, משפיע על המצב הכללי של האדם.

רעיון זה אינו חדש. אנו שופטים בני אדם לפי תצוגתם החיצונית והבגדים שהם לובשים. בהקשר המדובר, בתפיסה הרווחת הזקן קשור לבשלות וחכמה. כשאיש עם זקן ארוך ולבן נכנס לחדר, אנו חשים בדרך כלל יראת כבוד וסבורים שמדובר באדם חכם. מסופר למשל שחכמי יבנה ביקשו למנות כנשיא את ר' אלעזר בן עזריה. אולם למרות שר' אלעזר עמד בדרישות הנשיאות הרמות, הוא חגג רק יום הולדת שמונה עשרה בעת שהוצע למנותו לנשיא. כאשר התייעץ עם אשתו באם להיענות בחיוב להצעה להיות נשיא על ישראל – טענה רעייתו שעדיין לא צמחו לו על פניו שערות לבנות המעידות על זקנה ובשלות, בשל גילו הצעיר. ואילו דרשן אמיתי, סברה, ראוי שיהיה בעל שערות לבנות וזקן. בדרך נסית, בו ביום שאמרה לו אשתו דברים אלה – צמחו לו כשמונה עשרה שערות לבנות. לכן כשדרש באותו היום אמר: 'הרי אני כבן שבעים שנה' – אני נראה בן שבעים שנה, אף על פי שאני בן שמונה עשרה בלבד.

יחד עם המסופר ברור כי לזקן אין קשר עם המוח הרגיל של האדם. אם אדם חותך את שערות פניו הוא לא מרגיש דבר בראש. דרגת חכמה סתימאה היא למעלה מהחכמה והבינה המוכרות לנו, הקשורות בהבנה והשגה. מכאן גם ההסבר לערך הטמון בגידול הזקן אינו נעוץ במחשבה הרציונלית כי אם נשען על הסברים שהם בעיקרם מטפיזיים, ושייכים למי שמקבל את פרשנות פנימיות התורה למציאות.

צלם אלוקים

זקן מתואר כצלם אלקים. על-פי תורת החסידות ישנו צלם אלקים ברוחניות, וישנו צלם אלקים בגשמיות. צלם אלקים בגשמיות הוא זקן. באם משימת האדם היא להידמות לבוראו בתכונותיו והנהגותיו, בכך שהאדם מגדל זקן הוא הופך לדומה גם בהיבט החיצוני לבוראו. לכן הזקן מגלם דמיון של הנברא לבורא.

השתלשלות י"ג מידות הרחמים מצביעות על קרבה ודמיון מסוים בין הבורא לנבראים. י"ג מידות הרחמים הם כמו זיהוי של הבורא את הקרובים אליו, ומוכנותו להעניק להם מעבר לסדר הטבעי. הדבר דומה למי שעומד בתור ארוך בבנק, ולפתע הוא רואה שהמנהל הוא המפקד שלו מהמילואים. מן הסתם הוא מאמין שיזכה להטבות רבות יותר בגלל הקרבה הרבה לאותו מפקד. כך הארת י"ג מידות הרחמים הם גילוי של קרבה גבוהה יותר למידות האלוקיות מאלה הנתפסות אצלנו בדרך של הבנה והשגה.

האנשת הבורא

בטענה כי על-ידי גידול הזקן האדם לובש צלם אלוקי מתעוררת סוגיית האנשה לכאורה של הבורא. מדובר בסוגייה רחבה הדורשת הכרות עם הרבדים השונים בקיום הבורא בעולם, אולם בקצרה יתואר כי למרות שלקב"ה אין גוף ולא דמות הגוף, ספרות הקבלה מרבה לעסוק בדמיון בין האדם לבוראו. במרכבה שראה יחזקאל כתוב כי 'על דמות הכסא דמות כמראה אדם'. מראה הקב"ה כדמות אדם היא מעשה של צמצום. הקב"ה מעין מצמצם עצמו לציור אדם כדי להראות את עצמו כמראה ומודל לחיקוי. הצמצום לציור אדם נועד על-מנת לאפשר לנבראים כלי להתחבר ולהתדבק בו.

על-ידי הצמצום, היציר האנושי נהיה בבחינת אדם מלשון אדמה לעליון. מראה האדם נאמר דוקא במרכבת יחזקאל משום שהבורא מצמצם עצמו לבחינת אדם, כדי לעודד את הנברא לבצע עבודה עצמית שתגלה את פני הבורא למרות שהאדם יודע כי צמצום זה נועד רק עבורו.

כך גם עבודת חודש אלול היא גילוי הצמצום האלוקי באופן שיאפשר להתחבר אליו טוב יותר. בחודש אלול, שהוא החודש האחרון בשנה הקורא לאדם לעצור את המרוץ השוטף ולבצע חשבון נפש, האדם זוכה בכוחות מיוחדים כדי להתמודד עם דרישות חשבון נפש זה. חודש אלול מבטא אפשרות להזדמנות שנייה, להשלים חיסרון, לתקן קלקול. בראש חודש אלול עלה משה רבנו לקבל את הלוחות השניים לאחר ששבר את הראשונים בעקבות חטא העגל. לאחר ארבעים יום, ביום-הכיפורים, ירד משה והלוחות בידו, ובישר לעם שסליחתם התקבלה. מאז, ארבעים הימים מתחילת חודש אלול ועד יום הכיפורים הם ימי רצון, תשובה וסליחה. מכאן, בחודש אלול יש לכל אחד הזדמנות לעשות מעין חשבון נפש, שבו הוא בוחן את הישגיו, הצלחותיו וכישלונותיו במהלך השנה החולפת.

מלבד היותו של חודש אלול יום של חשבון נפש, הוא חודש של אהבה והתקרבות רבה יותר בין הבורא לנבראים. אחד מראשי התיבות המיוחסים לחודש הם: "אני לדודי ודודי לי". "דודי" הוא כינוי מיוחד ב"שיר השירים" לאהבה וכמיהה לאהוב. הכוונה היא שאם בחודש אלול אני לדודי, כלומר אני מתאמץ בכוחותי לגלות ולאהוב את הבורא, כך דודי לי בעשרת ימי תשובה, בהם נקבע עתיד השנה כולה.

הזקן הוא כדוגמת אותה נתינת כוח הקיימת בחודש אלול. נתינת כוח המאפשרת לאדם להתמודד עם תהליך חשבון הנפש. אף אדם לא ייתעשר או יזכה בשפע אם לא יכין כלי, אם לא ייצא לפעולה בכוחות עצמו. כלומר גידול זקן כשלעצמו לא יביא לאף אחד שפע. אולם הזקן הוא עידוד מלמעלה להכנה של כלי שכזה. הוא כמו המפגש עם המפקד הקרוב מהמילואים בסניף הבנק. בלעדי עזרה זו, אנו מעדיפים להישאר בתוך השגרה ולא להרים את הראש ולהביט מסביבנו, למצוא את נקודות החיסרון ולהשלימן. חשבון הנפש איננו תהליך של הלקאה עצמית על טעויתינו או על מה שפספסנו, אלא לאפשר לנו למצוא ולהגשים הזדמנויות עתידיות, לאור הכרת העבר. י"ג מידות הרחמים הם כלי המסייע בידינו להבין ולממש תהליך זה.

בחודש אלול המלך כמו יורד ממושבו הנשגב ויוצא לשדה, שם כל אחד, קטן כגדול, מסוגל לפוגשו. על-פי המשל, היציאה של המלך לשדה היא כגילוי י"ג מידות הרחמים. מידות אלה יוצרות שוויון ביכולת להכיר את הבורא. שוויון שלא קיים בזמנים בהם רק יחידי סגולה מצליחים להיכנס למשכנו הרם ונשגב. ההיגיון שבזקן הוא לכן במידה רבה אותו היגיון הנעוץ באמירה המשותפת של י"ג מידות הרחמים.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter