שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.
פרשת שופטים עוסקת בעיקרי ההיבטים של מנהיגות יהודית. מתחיל משופטים ולאחר מכן מלך בישראל.
ל אב התש"ע (10.08.2010)
פרשת שופטים עוסקת בעיקרי ההיבטים של מנהיגות יהודית. מתחיל משופטים ולאחר מכן מלך בישראל.
בעליה הראשונה אנו מצווים למנות שופטים בכל שערי הערים. הרבי מליובאוויטש אומר כי ה"שערים" הינם גם שערי גוף האדם, עליהם אנו מצווים לשמור, על חמשת החושים שלנו: ראיה, שמיעה, טעימה, הרחה ונגיעה.
השופטים מצווים לפסוק צדק, ולהמנע ממשפט מעוות על ידי לקיחת שוחד שהתורה אומרת כי הוא מעוור את עיני החכם.
בעליה זו אנו מצווים גם שלא להקריב בהמות בעלות מום, וכן התורה חוזרת על האיסור בעבודת אלילים.
בעליה השניה התורה מפרטת חלק מהדינים של מלך ישראל. התורה אומרת שה' יבחר מלך. על המלך נאסר להחזיק הרבה סוסים לעצמו, וכן לא להתחתן עם נשים רבות או להיות בעל ממון רב של כסף וזהב. על המלך לכתוב לעצמו שני ספרי תורה, אחד מהם להחזיק עימו תמיד וללמוד בו בכל יום.
העליה השלישית מדברת על הנחלה אותה יקבלו הלויים והכהנים. כפי שכבר נכתב בתורה, והרעיון חוזר על עצמו כאן, לכהנים וללויים אין חלק ונחלה בארץ ישראל, כיון שה' הוא נחלתם. התורה ממשיכה עם הדינים של קרבן שמובא על ידי יהודי, ונאכל על ידי הכהנים והלויים.
העליה הרביעית כוללת דינים של נבואות אסורות כגון מגידי עתידות ומכשפים. התורה מכנה מעשים כאלו בתור מעשה נבלה.
בעליה החמישית נכתב אודות נביאי ישראל. מכיון שבמעמד הר סיני בני ישראל טענו שאינם יכולים לשמוע את דבר ה' באופן ישיר, ה' אומר כי הוא יעמיד נביא והוא ישים את דבריו בפיו. אנו מצווים להישמע לנביאים.
כמו כן בעליה זו חוזרת התורה על הציווי להקים ערי מקלט, עבור רוצח נפש בשגגה, וכן מופיעים דינים נוספים הקשורים ברצח.
בעליה השישית מופיעים דינים של הרחבת הגבול של הארץ על ידי כיבוש. כמו כן מופיעים דיני עדות, והתורה קובעת שצריך שני עדים כדי שיהיה לכך תוקף. במקרה של עדות שקר, הדין הוא שכאשר זמם - ייעשה לו.
התורה מתארת את תהליך היציאה למלחמה, התורה אומרת כי אל לנו לפחד כיון שה' עימנו.
בעליה השביעית התורה יורדת לפרטים של הליך המלחמה, ובעיקר מי ומה ניתן לקחת כשלל בעיר שנפלה בשבי. התורה גם מציינת כי אסור לנו לכרות עץ מאכל כאשר אנו מתקיפים עיר, ובכך להראות את היחס של כבוד לצומח ובודאי לאנשי העיר. התורה משתמשמת במילים "כי האדם עץ השדה".
העליה מסתיימת בדינים של רצח בלתי מפוענח. התהליך מתבצע על ידי זקני העיר הקרובה למקום מציאת הגופה.
1
חכמים הזהרו בדבריכם!
הרב שלום בער בקשי
| 2011-09-02 23:34:53
ראשית, אחזק את אתרכם בברכת חזקו ואמצו!
הוזכר לעיל האימרה הידועה שצריכים להציב שופטים גם (ובעיקר) על חושי גוף היהודי.
יש לציין שאימרה זו אינה אימרה של הרבי מליובאוויטש מה"מ, אימרה זו הרבי מביאה בשיחות מפירוש הש"ך על התורה, אימרה זו ג"כ מובאת בספרי חסידות פולין שונים.
כמובן שהרבי הרחיבה והוסיף בה דיוקים מיוחדים עם עומק נפלא, אבל לא זהו המקור ולא זהו המקור שיהודי צריך לראות אי שם בעולם.
לפי עניות דעתי, חשיבות הבאת המקורות נוגעת הרבה להפצת המעיינות ג"כ. בשורות טובות!
אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il