שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.
בחירת האדם במעשה אסור היא בחירה פסולה שכולה שלו ועל כך עליו לתת את הדין. אלא שבד בבד, גם את התוצאה הרוחנית השלילית שמאותו מעשה אסור מנתב הקדוש-ברוך-הוא לתועלת חיובית
ה חשון התשע"ט (14.10.2018)
פרשת-השבוע פותחת בציווי האלוקי לאברהם אבינו: 'לך לך... אך הארץ אשר אראך". הליכה היא פועל שמתאר התקדמות, ובפרשה שנקראת 'לך לך' מתבקש כי יסופר על התקדמות. אולם ההתרחשות המסופרת בתחילת הפרשה הייתה לכאורה נסיגה ולא התקדמות: בבוא אברהם לארץ, שרר בה רעב והוא נאלץ לרדת למצרים!
התשובה היא, שמכיוון שהירידה למצרים הובילה לכך שאברהם יתעשר עושר רב והשפעתו הרוחנית על העולם תגדל. נמצא שזו הייתה 'ירידה לצורך עלייה'. על פניה זו נראתה נסיגה, אך האמת היא שזו הייתה דרך להתקדמות ועלייה.
כך הדבר בחייו של כל אדם. כל צעד בחיינו מכוון על-ידי הקדוש-ברוך-הוא והנו חלק מהתוכנית האלוקית לקידום העולם למצב הטוב והמושלם שייכון בגאולה השלמה – כולל אותם מאורעות בחיים שנתפסים בעינינו כנסיגה. לפעמים מתגלה בדיעבד הקידום שבכך – כמו בהתעשרותו של אברהם במצרים – ולפעמים זה לא מתגלה. אולם האמת היא שבכל דבר טמונה התקדמות.
ברם, כאשר מדובר בחטא ועוון של אדם – אי-אפשר לומר שאין להענישו על כך, בטענה שגם זה למעשה חלק מהתוכנית האלוקית לקידום העולם ובוודאי גם מאותו חטא ועוון תצמח תועלת. משום שבכל הקשור לקיום התורה והמצוות ניתנה לנו בחירה חופשית ואנו אחראים בלעדיים לבחירתנו.
כלומר: בחירת האדם במעשה אסור היא בחירה פסולה שכולה שלו ועל כך עליו לתת את הדין. אלא שבד בבד, גם את התוצאה הרוחנית השלילית שמאותו מעשה אסור מנתב הקדוש-ברוך-הוא לתועלת חיובית – כחלק מקידום הבריאה כולה אל הגאולה השלמה, שתבוא תכף ומיד ממש.
(ליקוטי שיחות כרך ה עמוד 63)
אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il