העמידה בניסיון של חושך העולם מביאה אותנו אל התכלית של השליחות הא-לוהית אותה הטיל עלינו הבורא, שהיא לגלות את החיות הא-לוהית הטמונה בבריאה. זאת על-ידי שאנו מגלים כיצד כל פרט בבריאה משמש לכוונה העליונה ומהווה חלק מעשיית ה"דירה לו יתברך" בעולם תחתון זה
העמידה בניסיון של חושך העולם מביאה אותנו אל התכלית של השליחות הא-לוהית אותה הטיל עלינו הבורא, שהיא לגלות את החיות הא-לוהית הטמונה בבריאה. זאת על-ידי שאנו מגלים כיצד כל פרט בבריאה משמש לכוונה העליונה ומהווה חלק מעשיית ה"דירה לו יתברך" בעולם תחתון זה. האור הרוחני שנמשך לעולם על-ידי המצווה חודר ומתלבש בחפץ הגשמי, והחומר הגשמי עולה ממדרגתו ומתכלל ברוח. בהתגלות אור ה' בעולם הגשמי – ישנו גילוי נעלה יותר, מכפי שמתגלה בעולמות הרוחניים, שם הוא מאיר ללא כל 'חידוש'.
הסבר זה מלמד אותנו לגבי הניסיונות היום-יומיים בהם אנו נתקלים ברצוננו לעבוד את ה'. היצר מפתה אותנו ומגביר בליבנו את התאוות ומידי יום אנו מתמודדים עם ניסיונות בעבודתנו הרוחנית. אולם מטרתו של הניסיון היא כדי שדווקא באמצעותו נוכל להתרומם ולהגיע למקום רוחני גבוהה מהמקום בו אחזנו קודם שבא עלינו הניסיון. לאחר שאנו מקדשים את עצמנו וכופים את יצרנו, הרי שהעמידה בניסיון מגביהה אותנו למקום רוחני נעלה.
במילה ניסיון טמונה גם המילה נס – מהלשון 'להעלות-על-נס', בו אנו משתמשים ביחס להרמה והגבהה של דבר מסוים. שכן הניסיון מרים אותנו על נס – למקום רוחני נעלה יותר.
בהקשר זה ישנו לימוד מאלף גם מהמשמעות הנוספת של המילה נס. בעולם המושגים שלנו נס הוא דבר בלתי שיגרתי – דבר המתקיים נגד חוקי הטבע. לפתע 'שובר' הבורא את מערכות הטבע, יוצא מהכללים בהם מתנהל העולם מאז ששת-ימי-בראשית. לרגע מתנהל העולם בשונה מהרגלו, והבורא מגלה את עצמו אל הנבראים, "הנה אני כאן". הנס מגלה לנו כי העולם אינו מערכת המתנהלת מכוח עצמה, אלא יש מי שמנהל את העולם וברצותו הוא משנה את חוקי הטבע ומנהיג אותם בצורה שונה - מכיוון שרק בכוחו מתנהל העולם בכל רגע מחדש.
נס מתרחש כשאדם נפגש במצב בלתי רצוי, והוא זקוק לכוח עליון שיושיע אותו. הנס מוציא את האדם מהמצב בו הוא זקוק לנס, ומרומם אותו למצב חיובי.
בשעת שינוי הכללים – כשאנשים זקוקים באופן מיוחד לישועה ולפתע מתגלה אליהם ה' ומציל אותם - אז קל להאמין בקיומו של הבורא, מכיוון שבשעת התרחשות הנס אנו נפגשים עם קיומו של כח א-לוהי בצורה מוחשית. כך עלינו להאמין בכל זמן כי גם השגרה בעולם היא בכוח הבורא. גם בעולמנו 'השגרתי' מגלה את עצמו הבורא בעצם קיום טבע העולם בכל רגע ורגע מחדש.
לא רק את טבע העולם ניתן לשבור כתוצאה מהתרחשות של "נס". גם את הטבע שלנו אנו נדרשים לשבור בחיי היום-יום כדי לנצח בניסיונות היצר; זאת בדומה לנס בו 'שובר' הבורא את הטבע שקבע בעולם. כשאנו עומדים מול ניסיון ומנצחים את הטבע שבנו, אנו זוכים להרמה והגבהה של מקומנו הרוחני.