ח ניסן התשפ"ד (16.04.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » מגזין


דרך ארוכה אבל קצרה
דרך עבודת ה' בספר התניא גם היא דרך ארוכה וקצרה. תיאורטית, ישנם דרכים קצרות יותר, שבהן ניתן לקפוץ מעבר להבדלים ידועים, ולגמוע מרחקים עצומים באמצעות 'קיצורי דרך' רוחניים. ואולם, הבעיה היא שאותם קיצורי דרך, אינם אמינים. מקצתם מסוכנים ומקצתם תיאורטיים לגמרי. דרך התניא היא דרך ארוכה, אך כיוון שהמבנה שלה הוא מבוסס היטב, הרי היא בסופו של דבר – דרך קצרה.

ג סיון התש"ע (16.05.2010)

נאמר בפסוק: "כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו". פסוק זה הוא המוטו המרכזי של ספר התניא. הוא לא סיסמא; הוא המוטיב המרכזי העובר כחוט השני בין פרקי הספר. פסוק זה מבטא שני רעיונות יסוד: האחד, שהנדרש מהאדם – אפשר לעשותו, והשני – ש"קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ולבבך לעשותו".
נקודת המפתח של הספר היא במובן זה באופטמיזם שלו; בהנחה שאדם יכול לעשות, ולא רק לעשות את הדבר, אלא גם את הקירבה ("קרוב"). לשנות את עצמו בפיו ובלבבו, ליצור בעצמו רגשות וחוויות ולבנות את נפשו בדרך חדשה.

הספר מבאר איך דבר ה' והקב"ה בעצמו – קרובים מאוד, דווקא אל האדם. להראות שאפשר להגיע לדרגות גבוהות ולדביקות באלוקי על ידי דרך מסוימת של עבודה, המתוארת בתניא.

את הדרך הזו מגדיר האדמו"ר הזקן – בעל התניא, בשלוש מילים: "בדרך ארוכה וקצרה" ושלוש מילים אלו הן אולי ההגדרה התמציתית ביותר לשיטתו של בעל התניא. הביטוי "בדרך ארוכה וקצרה" מושאל מהסיפור התלמודי על רבי יהושוע בן חנניה, שפגש פעם תינוק על פרשת דרכים ושאל אותו באיזו דרך יכול להגיע לעיר? הראה לו התינוק שתי דרכים ואמר לו: זו דרך ארוכה וקצרה, והשניה הינה קצרה וארוכה. רבי יהושוע בחר בדרך הקצרה והארוכה. באמצע הדרך התברר לו שאכן מבחינת מרחק דרך זו הינה קצרה, אבל היא מלאה מכשולים, וכמעט בלתי ניתנת למעבר. הדרך הארוכה והקצרה לעומת זאת, נראית תחילה מסובכת, מפותלת ומורכבת יותר, אבל היא התבררה כדרך בטוחה המובילה אל המטרה.

דרך עבודת ה' בספר גם היא דרך ארוכה וקצרה. תיאורטית, ישנם דרכים קצרות יותר, שבהן ניתן לקפוץ מעבר להבדלים ידועים, ולגמוע מרחקים עצומים באמצעות 'קיצורי דרך' רוחניים. ואולם, הבעיה היא שאותם קיצורי דרך, אינם אמינים. מקצתם מסוכנים ומקצתם תיאורטיים לגמרי, ולמעשה אינם ניתנים למעבר.

לפעמים, נדמה לאנשים שאפשר לבצע קיצור דרך מסוים, אך רבים ניסו ונכשלו, כאשר מצאו בדרך זו תהומות שלא נראו מלכתחילה. יכול אדם ליצור בתוכו 'להבה של קש', וכשם שהיא מתלהבת מהר, כך היא דועכת מהר, והאדם נשאר כפי שהיה – באותה דרגה ובאותו מקום, אם לא למטה מכך.דרך התניא היא דרך ארוכה, שכן, אין היא מבטיחה לאדם שירגיש מיד התעלות הנפש. אין היא דרך של קפיצה מדרגה לדרגה, של דילוג מענין לענין, שעל ידו יכול להפוך אדם פשוט לאיש רם המעלה. זו דרך של הרבה עבודה, תירגול ואימון, ומעט מאוד 'אימוציות טהורות'. זו דרך של עבודה קשה בחכמה, בינה ודעת כדי ליצור את המבנים של ההכרה והרגש. זו דרך של עבודה מלמטה שאינה סומכת על השראה מלמעלה. ודרך זו הבנויה באופן סיסטמתי מצד אחד, ובאופן מורכב ומסובך מאוד מצד שני, היא אכן דרך ארוכה, אך כיוון שהמבנה שלה הוא מבוסס היטב, הרי היא בסופו של דבר – דרך קצרה.

דברים אלה ניכרים גם בצורה שבה נכתב הספר. בספר יש מעט מאוד קטעים הגורמים להתלהבות הנפש ולהרגשה מיידית של התעלות. בכוונת מכוון נראים הדברים פשוטים ואפורים. אין כאן הברקות פתע היוצרות התפעמות ראשונית של: "מה יפה ומה גדול!". את היופי הפנימי והחיצוני שבספר מגלה הלומד רק כאשר הוא נכנס ומתעמק בו שוב ושוב. הסגנון המאופק אינו מגלה – אלא על ידי מאמץ, את עומק התכנים, כמו את עוצם הרגש הטמון בו. כל הלומד בספר פעם שניה נגלה בו יותר ממה שמצא בו בפעם הראשונה ובשלישית עוד יותר מבשניה.

לדרך זו קורא המחבר: "דרך ארוכה וקצרה", ובכך הוא חורז את הדברים לראשיתם: "כי קרוב אליך הדבר מאוד", שאף שהוא קרוב מאוד – הדרך הקצרה יותר היא הדרך הארוכה יותר.

למרות שהדרך היא ארוכה – שהדרישות שבה הן מפורשו ומדויקות: שהאדם יעבוד, יעבוד ויעבוד, הרי בכל זאת המתייגע באמת זוכה לעזרת ה' – להתנוצצות וסיוע מלמעלה בעבודה.





שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter