ט אב התשע"ח (21.07.2018)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




להגדיל את הארץ
בפרשת השבוע מטות-מסעי מסופר על בקשת בני שבט גד ושבט ראובן להתגורר בעבר הירדן המזרחי. במקום היו כרי מרעה רחבים, שהיו נחוצים לעדרי הצאן הרבים שהיו להם. מעבר לדאגה לצאן, רצו גד וראובן גם להגשים בכך משאלה גדולה – להגדיל את ארץ ישראל אל גבולותיה המובטחים לעתיד לבוא, שיכללו גם את עבר הירדן המזרחי.



|
שתפו:  
חבד » פרשת השבוע


חבל על הנדר

החכם עומד בדרגה עליונה, שבה אין מקום לנדרים, ויש לו הכוח להעלות לדרגה זו גם את היהודי שנמצא בדרגה הנמוכה יותר, וממילא להתיר את נדרו


מעובד על פי שיחות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח
יט תמוז התש"ע (01.07.2010)

לאסור אסר על נפשו לא יחל דברו (במדבר ל,ג)

בתחילת פרשתנו, פרשת 'מטות מסעי', נידון נושא הנדרים וכיצד אפשר להתירם על-ידי חכם. אדם שנודר נדר לאסור על עצמו דבר כלשהו, אסור לו, כמובן, לעשות את הדבר. אך אם הוא פונה לחכם ומבקש התרה על הנדר - יכול החכם להתיר את נדרו.

כיצד יכול החכם להתיר נדרים?

הדבר יוסבר בהקדמת ביאור הסתירה שקיימת לכאורה בדברי חז"ל בעניין הנדרים: מצד אחד נאמר ש"נדרים סייג לפרישות" כלומר, הם דבר חיובי ומסייעים לאדם להגיע לפרישות (התרחקות מעבירה..), מצד שני גוערים חז"ל בנודר הנדר: "לא דייך מה שאסרה לך תורה?!"; כלומר, וכי לא די לך באיסורי התורה שאתה בא להוסיף עליהם משלך?!

שתי דרגות

אלא שני המאמרים עוסקים בשתי דרגות שונות: אדם שעדיין עומד בדרגה נמוכה, זקוק לנדרים שיסייגו (וירחיקוהו מ)תאוותיו וימנעו ממנו לשקוע בגשמיות העולם. הוא אינו יכול להסתפק באיסורי התורה, משום שגם הדברים המותרים עלולים להשקיעו בחומריות העולם, ולכן הוא נזקק לנדרים משל עצמו.

אולם כאשר הוא מתעלה לדרגה עליונה יותר בעבודת ה' ואור הקדושה כבר מאיר בנפשו - אזי הוא יכול לזכך את גשמיותו של העולם ולהעלותו לקדושה, ואז אסור לו להפריש את עצמו מענייני העולם. להפך: עליו לפעול דווקא בתוך העולם, כדי לזככו ולהעלותו לקדושה.

כוחו של חכם

זו דרגתו של החכם: הוא עומד בדרגה עליונה, שבה אין מקום לנדרים, ויש לו הכוח להעלות לדרגה זו גם את היהודי שנמצא בדרגה הנמוכה יותר, וממילא להתיר את נדרו. כאשר יהודי שנמצא בדרגה הנמוכה פונה אל החכם, מסביר לו החכם, קודם ההתרה, מענייני הנדר שנדר ונותן לו עצה טובה כיצד להתגבר על יצרו בנושא...מה שגם מרים אותו לדרגה העליונה יותר, בה אין לו עוד צורך בנדר.

תכליתם של הנדרים היא אפוא - התרתם. התכלית אינה להישאר בדרגה הנמוכה, שבה יש צורך בנדרים, אלא להתעלות לדרגה העליונה, שבה אין מקום לנדרים, משום שבדרגה זו לא זו בלבד שאין מקום להתנזר מענייני העולם, אלא להפך (כפי שמסבירה החסידות- צריכים להתעסק עם ענייני העולם המותרים ולהעלותם דווקא - לקדושה.

תכלית הגלות

פרשת 'מטות מסעי' נקראת בימי 'בין-המצרים'(- זמן חורבן בתי המקדש...), ויש נקודה משותפת ביניהם: כשם שתכליתם של הנדרים להעלות את היהודי לדרגה עליונה עד שיהפוך את החושך לאור, כך ימי 'בין-המצרים', כל תכליתם לרומם את היהודי, לחשוף את הכוחות העצומים החבויים בתוכו, שיוכל להתגבר על קשיי הגלות, עד שיבנה ה'בית השלישי' בקרוב ממש ב"ה.

כל מטרת הגלות והחורבן היא להביא להפיכת החושך לאור והמר למתוק. דווקא על-ידי הגלות מתעלה עם-ישראל לדרגה עליונה עוד יותר מאשר לפני החורבן, ולכן בביאת המשיח עתידים להתהפך כל ימי הצומות - לימים טובים ולימי ששון ושמחה, כי אז תתגלה מהותם הפנימית והאמיתית.                                                                               




שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter