יח 'אדר ב התשפ"ד (28.03.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » פרשת השבוע


תמיד יהודי!
פעולת המילה אינה יוצרת מצב חדש, אלא רק מגלה את קדושת מעמדו של היהודי, הטבועה בו בעצם הווייתו. זו קדושה שבאה מלמעלה. המילה רק מסירה את העורלה והקליפה

מעובד על פי שיחות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח
כא 'אדר ב התשע"א (27.03.2011)

וביום השמיני ימול בשר ערלתו (ויקרא יב,ג) 
 
בפרשתנו פרשת 'תזריע מצורע' ('מחוּברות') מובא הציווי מה' עלברית-המילה. בציווי נאמר, כי יש לקיים את הברית ביום השמיני ללידת הילד: "וביום השמיני ימול בשר ערלתו". 

לעיתים קורה שהתינוק חולה, ואז צריכים לדחות את המילה, על חשבון המילה 'בזמנה' (שלא ביום השמיני!..). וכך מנמק ומפרש הרמב"ם, "הנשר-הגדול" את התורה וקובע בספר הלכותיו) הלכות מילה פרק א הלכה יח).: "שסכנת נפשות דוחה את הכול; ואפשר למול לאחר זמן (שאחֶרֶת) ואי-אפשר להחזיר נפש אחת מישראל לעולם". 
 
דחיית ברית-המילה מעוררת שאלה מעניינת: נכון אמנם שהדחייה הייתה על-פי ההלכה, אבל סוף-כל-סוף, עברו ימים שבהם היה הילד ערל. המילה המאוחרת מביאה רק לכך שהתינוק יהיה מהול מעתה ואילך, אך על הימים הקודמים אין לכאורה שום תיקון. 
 
השפעה למפרע
 
מלשונו של הרמב"ם משמע, שאף אם מַלים באיחור משלימים את המצווה גם לגבי הימים הקודמים - ממש כאילו נימול הילד ביום השמיני. כך יובנו שני חלקי נימוקו: ראשית - "סכנת נפשות דוחה את הכול", ושנית - "אפשר למול לאחר זמן". אלא שדבר זה נשמע תמוה: איך יכולה פעולה מאוחרת לשנות מצבים השייכים לעבַר
 
למעשה, יש בתורה דוגמאות לדברים שהשפעתם היא למפרע. דברים שאינם אמורים ליצור מצבים חדשים, אלא רק לברר ולקבוע את האמת הקיימת - חלים גם על העבר (כי אז מתגלה ומתברר למפרע, כי תמיד היו הדברים - כך!). אולם מצוות מילה אינה נכללת, בהגדרה זו, שכן היא אמורה, לכאורה, ליצור מצב חדש של קדושה (?). 
 
קדושה מהותית
 
אך מתברר, שפעולת המילה, למעשה, אינה יוצרת מצב חדש, אלא רק מגלה את המעמד האמיתי והמקורי של היהודי. לא המילה עושה את היהודי קדוש, שכן קדושתו טבועה בו בעצם הווייתו. זו קדושה שאין האדם יכול להשיגה בכוחותיו ובמעשיו, אלא היא באה מלמעלה (ולפעמים גם - "על אפו ועל חמתו" של יצרו, ר"ל..)כשהמילה, רק מסירה את העורלה והקליפה שמפריעה לקדושה זו להתגלות. 
 
משום כך יכולה המילה המאוחרת להשפיע גם למפרע. ברגע שמסירים את העורלה, אף אם הדבר נעשה באיחור, מגלה התורה כי היהודי קדוש בעצם הווייתו. קדושה זו הייתה קיימת בו כל הזמן, אלא שלפני המילה הייתה חבויה ונסתרת, ועכשיו נתגלתה. 
 
הקב"ה ימול
 
בכך מתבהרים יותר דברי הרמב"ם: "ואי-אפשר להחזיר נפש אחת מישראל לעולם". נוסף על הפירוש הפשוט רומזים הדברים לכך, שאי-אפשר לעולם לבטל את הקשר בין נפש אחת מישראל, תהיה אשר תהיה, לבין הקב"ה. קשר זה הוא נצחי, ועומד למעלה מכל אפשרות של שינוי, והוא מתגלה ובא לידי ביטוי על-ידי המילה. 
 
דבר נוסף: מצוות מילה רומזת על כללות עבודת ה': "ומלתם את ערלת לבבכם". אל לו ליהודי להסתפק בכך שהוא יהודי בלב, ושהוא קשור קשר נצחי עם הקב"ה. הקשר הזה חייב להתגלות על-ידי מעשיו ועבודתו.
 
ואז, כשנקיים אנו - את "ומלתם את ערלת לבבכם" (שמאום לא יפריע ליהודי מלהנות מעבודת ה' בתורה ובמצוות), נזכה לגילוי האלוקי שישלים מילה זו ע"י:  "ומל ה' אלוקיך את לבבך" – ונוכל סוף סוף לזכות ולהנות מן הגאולה האמיתית והשלמה בקרוב ממש.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter