יט 'אדר ב התשפ"ד (29.03.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » פרשת השבוע


למה לא מוזכר משה בפרשה?
העדר שמו של משה בפרשה רומז בעיקר על לידתו של משה, שכן הלידה כאמור רומזת על התגלות עצם המציאות – התגלות שהיא למעלה משם כל שהוא, ולכן לא מוזכר שמו.

ג אדר התשע"א (06.02.2011)

פרשת תצוה היא הפרשה היחידה בתורה לאחרי לידת משה בשבעה באדר שלא כתוב בה את שמו של משה. המפרשים נותנים לכך שתי סיבות:

א' – כיוון שבז' באדר מת משה, נרמז זמן הסתלקותו בפרשה הנקראת תמיד בסמוך ליום זה. 

ב' –  כיוון שכאשר ה' רצה להשמיד את ישראל לאחר חטא העגל, ביקש משה מה' שיסלח להם, ואמר "ואם אין – מחני נא מספרך". ומכיוון ש"קללת חכם אפילו על תנאי – באה" כלומר: קללתו מתקיימת אף אם תלה זאת בפרט מסוים ("ואם אין"), והוא לא התממש בסופו של דבר. לכן, אף שה' נענה לבקשתו, מכל מקום התקיים ה"מחני" מפרשה אחת בתורה.

אולם, הרי בז' אדר גם נולד משה! וכאמור, זה 'מכפר' על עניין המיתה, למה רמוז דווקא יום מותו ולא יום הולדתו? כמו כן – אמירת "מחני נא" הייתה לאחר המסופר בפרשה הבאה, "כי תשא", אז למה היא רמוזה בפרשת "תצוה"? 

אלא שהתשובה לכך מרומזת כבר בפס' הראשון בפרשת תצוה: "ואתה תצוה את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלות נר תמיד":    

אתה – מדבר על עצם האדם, אין כאן פניה למשה בשמו, שכן שם האדם הוא דבר חיצוני לו, הביטוי 'אתה' לעומת זאת, מדבר על עצמותו הפנימית. וכאשר אומרים "ואתה" – האות ו' מורה על המשכה מהעצמות (מזל) של משה. אם כן, ה' אומר למשה: מעצמותך ומזלך תתחבר (תצוה – מלשון צוותא, חיבור) עם בני ישראל כדי שיתגבר מזלם ויתגלה אצלם החוזק והתוקף של עצם הנשמה. 

ועל ידי זה – "ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור" – הזית רומז על מסירות נפש, ואת שמנו מוציאים ממנו על ידי כתישה – כך ישראל, על ידי צער ייסורי הגלות מתגלה אצלם החוזק והתוקף של עצם הנשמה באופן של "שמן זית זך".

הכוונה היא לא שישאר 'למעלה' כעניין רוחני, מסירות נפש כפשוטו, אלא "להעלות נר תמיד" – להאיר את העולם, ולהשרות בו את השכינה. שאור השכינה לא ישאר למעלה, אלא יהיה בעולמנו הגשמי. 

אם כן, העדר שמו של משה בפרשה אכן רומז בעיקר על לידתו של משה, שכן הלידה כאמור רומזת על התגלות עצם המציאות – התגלות שהיא למעלה משם כל שהוא, ולכן לא מוזכר שמו. כמו כן, בלידת משה מתגלה העצם של ישראל והקשר בינו לבינם, ומתאים ביותר שבה תהיה רמוזה המסירות נפש שלו בעבורם באמרו "מחני נא מספרך".   



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter