בתורת החסידות מוסברים בהרחבה הרעיונות השייכים לחלק הנסתר שבתורה – סודות הבריאה וההשתקפות של כל דבר בתורה בעולמות העליונים. זהו חלק בלתי נפרד מהתורה שניתנה במעמד הר סיני
בתורת החסידות מוסברים בהרחבה הרעיונות השייכים לחלק הנסתר שבתורה – סודות הבריאה וההשתקפות של כל דבר בתורה בעולמות העליונים. זהו חלק בלתי נפרד מהתורה שניתנה במעמד הר סיני, אולם מכל מקום היו שטענו כנגד לימוד החסידות.
בעיקר הושמעו שתי טענות: א) אם לימוד זה אכן ראוי ונחוץ, כיצד הסתדרו בלעדיו שנים כה רבות עד שהתגלתה תורת החסידות (לפני כשלוש-מאות שנה)? ב) לימוד החסידות מראה לאדם עד כמה הוא קטן ולא תופס מקום, ומה בכלל טוב בלהעצים את תחושת שלילת האני?
את התשובה אפשר למצוא במשל מעולם הרפואה. רוב המחלות נגרמות מחולשה של איבר פגוע, ויש לטפל בו על ידי חיזוקו וריפויו. אבל בדורות האחרונים התפשטה מחלה שסיבתה הפוכה – מחלה שמהותה גידול ממאיר שמתפתח ומתחזק בגוף, ולכן יש לטפל בו בדרך הפוכה – להרוס ולכלות אותו ובכך להביא רפואה למחלה.
כך גם בחולי הנפש: בדורות האחרונים, ימים בהם כבר נשמעים עקבי המשיח, התפתחה במיוחד מחלה רוחנית שמהותה 'גידול' – מחלת הגאווה והחוצפה, שמנפחת ומגדילה את תחושת האני. כוחות הרוע שבעולם מרגישים כי בכל רגע עומדת להופיע הגאולה השלמה, עת הם יימחקו מהעולם – ולכן הם מתאמצים להגדיל ולחזק את נוכחותם בעולם.
לשם כך, הקדים הקדוש-ברוך-הוא תרופה למכה ונתן לנו את תורת החסידות. החסידות היא 'המרשם הרפואי' שנועד במיוחד לדורות הללו. לימוד החסידות הורס ומכלה את קיומו של ה'גידול' הנורא – הגאווה והחוצפה – ודווקא בכך באה רפואה לאדם.
מעבר לכך, מהווה החסידות גם טעימה מחידושי התורה המופלאים שיתגלו לנו מפי המשיח תכף ומיד ממש.