יב ניסן התשפ"ד (20.04.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » פרשת השבוע


לא להתערב בפוליטיקה!...
פרעה מכבד את משה ואהרן כרבנים וכמנהיגים רוחניים, אך תובע מהם להישאר בתחומי בית-הכנסת ובית-המדרש ולא להתערב בסדרי החיים

יא טבת התשע"א (18.12.2010)

למה משה ואהרן תפריעו את העם ממעשיו (שמות ה,ד) 
 
כאשר משה ואהרן באו אל פרעה בתביעה לשחרר את בני-ישראל, אמר להם: "למה משה ואהרן תפריעו את העם ממעשיו, לכו לסבלותיכם".מסבירים חז"ל, שמשה ואהרן, ככל שבט לוי, היו משוחררים מעבודת הפרך, ולכן אמר להם פרעה: הרי אתם פטורים מעבדות מצרים; לכו אפוא לענייניכם ואל תפריעו את העם ממעשיו. 
 
מדוע שוחרר שבט לוי מעבודת-הפרך של מצרים? מסביר הרמב"ן: "מנהג בכל עם להיות להם חכמים מורי תורתם". גם פרעה הבין את הצורך הזה ואפשר לשבט לוי לעסוק בתורה וללמדה לבני-ישראל. 

"אל תתערבו"

על-פי פירוש זה מקבל הדו-שיח בין משה ואהרן לבין פרעה משמעות מעמיקה יותר. משה ואהרן ביקשו להניח לכל עם-ישראל ללכת ולעבוד את ה'. לעומתם טען פרעה, כי די ששבט לוי לומד תורה (בַּישיבה) ואין צורך שכל אחד ואחד מבני-ישראל יעסוק בתורה ובעבודת-ה'. לכו אתם ללימוד תורתכם, טען פרעה כלפי משה ואהרן, ואל תתערבו בעניינים שאינם נוגעים לכם אישית; אל תנסו לשנות את הסדרים הנהוגים במדינה
 
בקבלה, בספר הזוהר מובא, שחכמת מצרים הייתה רבה "יותר מכל העולם", ושפרעה עצמו היה אף הוא חכם גדול. כשננתח את טענות פרעה נראה שטמונה בהן השקפת-עולם שלמה. 

התורה מקיפה הכול

פרעה אינו שולל את התורה מכול וכול. הוא מבין את חשיבותה ואף מניח לשבט שלם לעסוק בה. אבל הוא תובע הפרדת רשויות - התורה לחוד והנהגת המדינה לחוד. הוא אינו מסכים שהתורה תתערב בענייני המדינה. הוא מכבד את משה ואהרן כרבנים וכמנהיגים רוחניים, אך הוא תובע מהם להישאר בתחומי בית-הכנסת ובית-המדרש ולא להתערב בסדרי החיים והמדינה... 
 
יש לזכור אפוא, שזו טענת פרעה, מלך מצרים. השקפת-עולם כזאת מנוגדת לגמרי ליהודי. התורה ניתנה כדי להנחות את חיי היהודי ואת העולם כולו, ואין דבר שהוא מחוץ לתחומה של התורה. 

לדאוג ליהודי שני

דבר נוסף שעלינו ללמוד מהדברים הללו הוא, שאל לו ליהודי לומר: "אני את נפשי הצלתי" (ובלשון העם: "ראש קטן","לא מעניין אותי מכלום"...), לשבת באוהלה של תורה ולהיות שקוע במכמניה ולא להתעניין כלל במה שקורה בחוץ, או, שמפעם לפעם הוא גם יואיל בטובו למסור שיעור בתורה לאחרים או לקרב משהו ליהדות..
 
אומנם, ודאי שאין מקום לבוא ליהודי שכזה בטענות, אך זה בעצם מה שרצה פרעה (שכל אחד יהיה עסוק עם עצמו ויחיה את חייו בלבד - בלי לדאוג לשני, ו"כל ישראל ערבין זה לזה"...).  לו שמעו משה ואהרן לטענות 'הגיוניות' אלה, היו מפסידים חלילה את הגאולה.   אך הם לא קיבלו זאת ומסרו את נפשם על כך שעוד יהודים יוכלו ללמוד תורה ולעבוד ולהתנהל, גם במצרים, ע"פ  ה' ותורתו (אף שעדיין לא ניתנה תורה בסיני ועיקריה ידעו רק בע"פ..). הם לא יכלו לשבת בשקט ולעסוק בתורתם ובעבודתם כל עוד מצויים יהודים שנותנים את כוחות-נפשם ל'פרעה מלך מצרים' (גם במשמעות הסמלית של המושג). 

דווקא בזכות עמידתם האיתנה מול טענותיו של פרעה ומסירות-נפשם בעבור כלל ישראל, זכו משה ואהרון להחיש את הגאולה ולהוציא את בני-ישראל ממצרים וכן אנו ומשה שבדורנו (הרבי מלך המשיח), שיוציאנו ממיצרי הגלות האחרונה אל הגאולה האמיתית והשלימה בקרוב ממש ב"ה.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter