ב טבת התשפ"ב (06.12.2021)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » חגי ומועדי ישראל » חודשי השנה » חודש אב


מתנחמים ובד בבד מנחמים
שם החודש 'מנחם אב' לא מתייחס לנחמה המגיעה מהאבא אלא לנחמה המגיעה אל האבא. הקדוש-ברוך-הוא מעוניין בנחמה לא פחות מאתנו, והחידוש הגדול הוא ציפייתו שאנחנו אלו שנעניק לו אותה

יח תמוז התשע"ו (24.07.2016)

חב"ד
מספרים כי פעם הגיע בן מיעוטים לריף הדולפינים באילת, ולעיניו נגלה מחזה מוזר: עומד לו תייר ליד מחיצת הזכוכית המבדילה בין האנשים לדגים, ומולו מרחף בתוך המים דג. מרים התייר את ידו הימנית והדג מרים את סנפירו הימני העליון. מרים התייר את רגלו השמאלית והדג מרים את הסנפיר השמאלי התחתון.
 
נדהם בן המיעוטים ושאל את התייר איך זה 'עובד'. הסביר התייר: "מכיוון שמוחי גדול ממוחו של הדג, כאשר אני מתבונן בו בריכוז, אני מצליח להשתלט על מוחו ולגרום לו לעשות מה שאני עושה. נסה – ותראה", הזמין את איש שיחו. חלפו כמה רגעים והגיע תורו של התייר לעמוד נדהם: בן המיעוטים והדג עמדו אחד מול השני כשהפיות של שניהם נעים בזווית של יצירת בועות...
 
מסתבר, שבאינטראקציה בין שניים לא תמיד האפקט הצפוי הוא שקורא. לעיתים לא נדירות מחליפים השחקנים תפקידים. "באתי לחזק ויצאתי מחוזק", אומרים אנשים לאחר ביקורי ניחומים אצל משפחות נופלים. הם מגיעים על מנת לעודד את האבלים ומגלים משפחות חזקות שיכולות לחזק אותם עצמם.
 
***
 
בחודש מנחם אב, שמתחיל ביום שישי, יש מוטיב בולט של נחמה. אמנם מצד אחד זהו חודש בו מתגבר ומתחזק רגש הזיכרון והאבל על חורבן בית מקדשנו ועל גלות בת כמעט אלפיים שנה, שנכון לשעת כתיבת השורות עדיין לא זכינו לסיומה – אולם יחד עם זאת זהו חודש של נחמה, כפי שמודגש בשמו של החודש: מנחם אב.
 
מי המנחם ומי המתנחם? לכאורה אנחנו אלו שזקוקים לנחמה. העם שחלק חשוב ממנו כבר יושב בארצו, אך עדיין סובל, נפגע ורחוק מלענות על ההגדרה 'איש תחת גפנו ותחת תאנתו'. אבל לא על הנחמה הזו נקרא שמו של החודש. אם החודש היה נקרא על שם הנחמה הזו, הנחמה שאבינו שבשמיים מנחם אותנו, הוא היה נקרא 'אב (ש)מנחם'. הסדר ההפוך של המילים – 'מנחם אב' – מלמד על משמעות הפוכה: לא נחמה המגיעה מהאבא אלא נחמה המגיעה אל האבא. הקדוש-ברוך-הוא מעוניין בנחמה לא פחות מאתנו, והחידוש הגדול הוא ציפייתו שאנחנו אלו שנעניק לו אותה.
 
***
 
על מה מעוניין הקדוש-ברוך-הוא בנחמה? – בדיוק על מה שאנחנו זקוקים לנחמה. וכך מספרת הגמרא: "בכל שעה שישראל נכנסין לבתי כנסיות ולבתי מדרשות... (ומפארים את שמו של) הקדוש ברוך הוא (הוא) מנענע ראשו ואומר: אשרי המלך שמקלסין אותו בביתו כך. אוי לו לאב שהגלה את בניו ואוי להם לבנים שגלו מעל שולחן אביהם".
 
אחד מגדולי מפרשי התלמוד, רבי שמואל אלעזר אידלס (המהרש"א), כותב על כך שבזמן שבית-המקדש קיים – "בביתו" – מקלסים את הבורא כמלך. אך בזמן הגלות, כשמלכותו נעלמת, הוא מכונה אב. ועל כך, על היעלמותה של המלכות, מעונין הקדוש-ברוך-הוא בנחמה, ולא פחות מכך – הוא מעוניין שאנו, בני ישראל, נהיה אלו שמנחמים אותו.
 
זו למעשה המטרה שאנו משמרים את זכר החורבן. אנו אבלים לא לשם צער גרידא, אלא כדי לזעזע את עצמנו ולהתעורר להוסיף בתורה, במצוות ובמעשים טובים. כי כאשר השם רואה את בניו מתעוררים בתשובה, זוהי הנחמה הטובה ביותר על צערו ולזה הוא בעצם מצפה.
 
ההתעוררות מצדנו היא גם מה שיגרום להפיג את הצער הזה לגמרי: היא זו שתגרום לקדוש-ברוך-הוא לשלוח כבר את הרבי מליובאוויטש משיח צדקנו (ששמו מנחם) ובכך להביא לכולנו את הנחמה המושלמת – בגאולה האמתית והשלמה.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter