יז ניסן התשפ"ד (25.04.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » אל עולם הקבלה


בין שמות לספירות
שמותיו של הקב"ה מגלים היבטים מסוימים של מהותו

הרב יצחק גינזבורג
טז חשון התשע"ג (31.10.2012)

חב"ד
כמו הספירות, גם שמותיו של הקב"ה מגלים היבטים מסוימים של מהותו. מהו, אם כן, ההבדל בין שם לספירה? ראשית, שמותיו של ה' נזכרים במפורש במקרא. ספר תורה נכתב על קלף בדיו על ידי סופר סת"ם. לפני שהסופר כותב שם כלשהו משמותיו של ה' על הקלף, הוא מחויב לקדש את מחשבתו[i]. מאידך, שמות הספירות, אפילו כשהן מופיעות במקרא, אינן מקבלות שום התייחסות מיוחדת.

תורת החסידות מוסיפה עוד ומבארת שניתן להבין טוב יותר את ההבדל בין שמותיו של ה' לספירות, בהקשר של היחסים הישירים שלנו עם הקב"ה בעת שאנו מתפללים. הפניה אל ה', בעת התפילה, יכולה להעשות רק על ידי השימוש בשמותיו, המתייחסים אל עצמותו ממש, כפי ששם עצם פרטי מתייחס לדבר. אבל, אין ביכולתנו לפנות אליו דרך הספירות, שאינן אלא תכונותיו הנאצלות ממנו. ובלשון חז"ל ביחס לתפלה: "'מי כהוי' אלהינו בכל קראנו אליו' – 'אליו' ולא למדותיו [תכונותיו]"[ii]. עם זאת, כפי שנווכח, ישנה הקבלה בין השמות האלוקיים ובין הספירות. השמות מתייחסים למהות ה', למאציל שבתוך הנאצלים, ולא לנאצלים עצמם.

האריז"ל שם דגש על חשיבות ידיעת שמותיו של הקב"ה ומשמעויותיהם. ברוח הציטוט המקדים את הפרק הנוכחי, האריז"ל לימד את הכוונות הרוחניות והמשמעויות הקבליות שבנוסח התפילות הקבועות, כפי שהן מבוססות על שמותיו הקדושים של הקב"ה[iii].

כפי שנראה בפרק יא, הבעל שם טוב הדגיש שבשעת התפילה אדם צריך לחוש התמסרות מעומק הלב, וביחס לכך ידיעת שמותיו של הקב"ה ומשמעויותיהם משנית בחשיבותה. אף על פי כן, ידיעת שמותיו של ה' נשארת חיונית להשגת הבנה ברורה של תורת הקבלה, ביחוד בכל הקשור לכוונות ולשיטות ההתבוננות שבה[iv].



[i].     שולחן ערוך יורה דעה סימן רעו.

[ii].    דברים ד, ז ובספרי עה"פ (הובא בפרדס של"ב פ"ב ובכ"ד). פניה אל ה' בתפלה היא פעולת התקרבות אל ה', היכולה להעשות רק על ידי שמותיו הפרטיים (ולא על ידי ספירותיו-תכונותיו). הספירות הן הכלי דרכו מרעיף ה' את נדיבותו על המציאות שלנו, הגשמית והרוחנית, ובמובן מסוים זו פעולה של התקרבות אל המציאות מצד ה'. הפרדה דומה אנו עושים ביחס לתפקיד הרופא. בעוד שתפילות לרפואה שלמה אנו יכולים להפנות רק לה' יתברך, הרי שכוח הריפוי האמיתי עשוי לעבור דרך הרופא. באופן כללי, העובדה שה' משפיע עלינו באמצעות מדה כזו או אחרת, כמו הספירות, או אדם צדיק, או רופא, מובילה אותנו למסקנה שבכל פעם שאנו מתחננים לה' שיושיט לנו את עזרתו, עלינו להכין כלי. כלומר, עלינו לנקוט פעולה מרצוננו הטוב כדי שלברכת ה' יהיה מקום שבו היא תוכל להתקיים. אך חשוב לדעת שכל עבודה זרה מתחילה בכך שמתייחסים בטעות אל האמצעי, אל הכלי, כאל "אלהים".

[iii].   ראה תניא אגה"ק כו: "…מצות תפלה שנתקנה על פי סודות הזהר ויחודים עליונים ליודעים כרשב"י וחביריו".

[iv].   ראה בכל זה מאמר "ענין התפלה וההתבוננות" לר"ה מפאריטש זצ"ל וביאוריו.




שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter