כז ניסן התשפ"ד (05.05.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » אל עולם הקבלה


בינה: שמחה
השמחה באה כתוצאה מהסיפוק הרוחני שיש לאדם מהצלחתו להשיג ולהבין רעיון ולקשור אותו אל רגשותיו 

הרב יצחק גינזבורג
כה סיון התשע"ב (15.06.2012)

חב"ד
החוויה הפנימית של הבינה היא שמחה. השמחה באה כתוצאה מהסיפוק הרוחני שיש לאדם מהצלחתו להשיג ולהבין רעיון ולקשור אותו אל רגשותיו (היינו, לעורר תגובה רגשית). בקבלה מדמים את הבינה לאמא[i], שבניה הם מדות הלב הנולדות ממנה, ועליה נאמר בתהלים: "אם הבנים שמחה"[ii]. שמחת אם מתפתחת בשלבים. בהתחלה ישנה השמחה של האירוסין והנישואין שמתרחבת לשמחה של ציפיה להריון (ציפיה שמחה, בניגוד לציפיה מתוחה, היא הלך הרוח המקל על כניסה להריון). אחר כך באה שמחת ההתעברות, הנמשכת לאורך כל תקופת ההריון ועוברת לשמחת הציפיה ללידה. לבסוף, "אם הבנים שמחה" בילדים שזכתה ללדת, ושמחה זו מתרחבת עוד עם הציפיה לגדל אותם.

וכך, אף כי כל רגע של שמחה הוא תוצאה של שלב הישגי מסוים, הוא גם כולל ציפיה למשהו נוסף, ציפיה לשלב הבא[iii]. הציפיה לעתיד היא אחד המאפיינים של טבע הבינה בקבלה. ספר יצירה מתאר את הספירות כ"עֹמקים" מטאפיזיים של המציאות. ספירת הבינה נקראת "עמק אחרית", שפירושו "עומק העתיד". זהות זו מתבטאת גם בספר הזהר, המתאר את החוויה הפנימית של ספירת הבינה כחווית השמחה של העולם הבא.

שלוש הרגלים, פסח, שבועות וסוכות הם מקור חווית השמחה לאורך כל השנה כולה. בקבלה מדמים כל אחד מחגים אלה לשלב משלבי ההתפתחות הנשית, כשאותו שלב עצמו מקביל לאחד משלושת שלבי השמחה שתוארו לעיל. שמחת חג הפסח דומה לשמחה של "בת" שחווה את שמחת האירוסין, הנישואין ובעקבות זה הציפיה. שמחת חג השבועות, חג מתן תורה, דומה למצב של "אחות" (תחושה של שותפות עם הבעל, כמו אחות השווה לאח) החווה את שמחת ההתעברות והציפיה ללידה שבעקבותיה. לבסוף, שמחת חג הסוכות דומה לשמחתה של "אם", החווה את שמחת הלידה וההתמסרות לגידול ילדיה. שמחת חג הסוכות מסתיימת בשמחת-תורה, רמז לכך ששלמות שמחת האם קשורה עם בניית בית השמח בתורה – המתנה הגדולה ביותר שה' העניק לנו.


[i].     הקשר של בינה עם אִמהוּת מתואר בפסוק: "כי אִם לבינה תקרא…" (משלי ב, ג) שחז"ל דרשו בו גם את הכתיב "כי אֵם לבינה תקרא" (ברכות נז, א).

[ii].    תהלים קיג, ט.

[iii].   כך מוצאים שנשים רבות, זמן מה אחר שילדו, חפצות בילד נוסף, מבלי להתחשב בקשיי ההריון והלידה. האשה מטבעה מבינה שהשמחה שמביא עמו כל תינוק חדש היא ביטוי להמתקת הדינים בשורשם (ראה פ"ט, ביחס לשם הוי' בניקוד אלקים), ויש לה הרגשה של "מי שיש לו מנה רוצה מאתים" (ראה קהלת רבה א, יג; ג, י ועוד). המסר המעורב, סיפוק וחוסר סיפוק בו זמנית, מבלבל לעתים קרובות את בן הזוג. חוסר הסיפוק של האשה נגרם בגלל הרגשתה שהיא עדיין לא הגיעה לגמר תיקונה. הקבלה רואה בחוסר הסיפוק הזה את הסיבה לכך שספירת הבינה בהתפשטות, כלומר, שהיא מתרחבת בהתמדה (על ההקבלה בין ספירת הבינה לבין האות ה הראשונה של שם הוי' ב"ה הרומזת להתפשטות ראה בפרק ח).

        העובדה שהאם נושאת מבטה לעתיד באופן מיידי גם מצילה אותה מלחוות את הסיפוק הנוכחי כהצלחתה שלה. חוית סיפוק כזו עלולה היתה לנתקה מאלוקות. דוגמה תנ"כית לכך יש בבצק שהוציאו עמם בני ישראל ממצרים, אשר לא הספיק להחמיץ ולתפוח (שמות יב, לט; ראה גם הגדה של פסח). אף שבני ישראל חשו סיפוק עצום מההתגברות על מצרים הדבר לא ניכר בהם וכך גם לא הזיק להם. במילים אחרות, הסיפוק לא התפיח את גאוותם ולא הכניס בהם חמץ של ישות ויצר הרע.




שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter