י אייר התשפ"ד (18.05.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » אל עולם הקבלה


לקראת לימוד הקבלה
כאשר נשמתנו מתאחדת עם חכמת הסוד, כל צורת חיינו משתנה – מהתודעה שבמוחנו עד לרגשות שבלבנו, ועד לכל היבט של התנהגותנו.    

הרב יצחק גינזבורג
כח סיון התשע"א (30.06.2011)

חב"ד

קיימים כמה ספרי מבוא לקבלה שמטרתם להציג לפני הקורא המודרני את יסודות הקבלה. למרבה הצער, לא כולם יכולים להיחשב כברי סמכא, ולמעשה, רבים מהם מטעים את המעיין. כאשר מנסים לבטא את מושגי הקבלה המקוריים בלשון בת ימינו עלולים פעמים רבות לשגות ב'תרגום' הזה, לטעות ולהטעות את הקוראים.

ובאמת, המשמעויות הדקות והסקת המסקנות המובעות במונחים אלה יכולות להיקלט רק כשמכירים את לשון הקדש המקורית של התורה והקבלה, שהיא הלשון בה נברא העולם[i]. אי לכך, כל תלמיד רציני חייב להבין כי כדי להתקדם אל מעבר לרמת המתחילים חיוני הוא לשלוט במושגים התורניים והקבליים המקוריים, ולא רק בתרגומם ללשון בת ימינו. 

מעבר לשאלת הטרמינולוגיה, בעיות יכולות להתעורר גם בגלל ההבדל הבסיסי בין הגישה לקריאה ולימוד הנהוגה בתרבות המערב, לבין זו של התורה והקבלה.

תרבות המערב רואה את תכלית הלימוד בצבירת ידע, או לפחות בליקוט מידע. בין אם קוראים ברפרוף או ביסודיות המטרה היא, בדרך כלל, לשלוף את הנקודות המועילות ולהתקדם הלאה. בניגוד לזה, התורה מלמדת אותנו כי מטרת הלימוד היא לשפר ולעדן את התנהגותנו. על ידי לימוד התורה אנו מבקשים להתקרב אל ה' בידענו כי נוכל לעשות זאת רק על ידי שנלך בדרכיו ונידמה לו במדותיו, כמאמר חז"ל "מה הוא חנון ורחום, אף אתה היה חנון ורחום"[ii]. 

לפיכך, לימוד התורה בכלל והקבלה בפרט אינו מסתכם בידיעה טכנית גרידא. ניתן דוגמא שתמחיש את ההבדל בין שתי צורות הלימוד: לפרופסור למתמטיקה אין מה לחזור ללמוד את המשוואה "אחד ועוד אחד שוה שנים" כי שום תועלת לא תצמח לו מזה. ככלל, באותו אופן שהוא תפס משפט זה כשהיה ילד קטן, כך הוא מבין אותו גם כיום. אבל, גם התלמיד-חכם הגדול ביותר יחזור שוב, מדי שנה בשנה, ללמוד את הפסוק הראשון בתורה – "בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ", וכל אימת שיחזור לעסוק בו יתגלו לו תובנות חדשות לגמרי. התורה היא "תורת חיים" גם במובן זה שהיא חיה ומפעמת. בהיותה קשר חי עם הבורא, ככל שנרבה לעסוק בה כך יתגלו לנו רבדים נוספים במשמעותה.   

כפי שצוין לעיל, הקבלה היא בראש וראשונה לימוד אודות ה'. כאשר אנו צוללים לעומק סודות הבורא ומדותיו בלב שלם לגמרי, יום אחר יום ושעה אחר שעה, אי אפשר שאישיותנו לא תתעדן בתהליך הלימוד. תהליך זה יוצר גם תגובת שרשרת: ככל שאנו מרבים בלימוד קבלה בכוונה הראויה, כך מיטיבים אנו להבין את דרכי התגלותו של ה' בעולם ומבקשים להידמות אליו במעלותיו. וככל שאנו מעדנים את מעלותינו בשאיפה להידמות אליו, כך מתקרבים אנו יותר אל השכינה השוכנת בבריאה וכך מבינים אנו טוב יותר את הממד הפנימי של המציאות וחווים את ה' בבריאה כפי שהוא מתגלה בלימודינו.   

כאשר נשמתנו מתאחדת עם חכמת הסוד, כל צורת חיינו משתנה – מהתודעה שבמוחנו עד לרגשות שבלבנו, ועד לכל היבט של התנהגותנו.   

חשוב מכל, לימוד הקבלה תלוי בהתמסרות וברצון אמיתי בלב התלמיד. הרצון האמיתי של הלב הוא תנאי מוקדם כדי להתקרב לה'. בנוסף לזה, הדבר תלוי בגילוי מלמעלה. על פני הדורות התגלתה האלוקות יותר ויותר. ההתגלות הסופית והמושלמת – התלויה במדת הכנות של שאיפתנו להתאחד עם ה' – היא ההתגלות שחזו אותה הנביאים לימות המשיח, אשר, כפי שעולה מתורת החסידות, הם ממשמשים ובאים. 

(באדיבות גל עיני)  

[i].     אכן, יש קשר מהותי בין הקבלה ובין לשון הקודש כשלעצמה. למעשה, החיבור הקדום ביותר של הקבלה, ספר יצירה, הוא גם הספר הראשון של הדקדוק העברי.   

[ii].    ירושלמי פאה פ"א ה"א.




שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter