שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.
את המסר על גילוי הקדושה העביר משה רבינו לכל עם ישראל ביחד, אנשים נשים וטף, כי כדי שתשרה השכינה בבני-ישראל צריכה לשרור ביניהם אחדות.
יט אדר התשע"ט (24.02.2019)
כאשר מסר משה-רבינו לבני-ישראל את הציווי האלוקי להקים משכן, הוא פתח את דבריו בנושא אחר לחלוטין – שמירת שבת – ורק לאחר מכן עבר לבניית המשכן.
חז"ל מסבירים, כי בכך הוא רצה להדגיש לבני-ישראל כי אין בניית המשכן מתירה לחלל שבת. אולם הסבר זה לא מספק: אם זו הייתה כל המטרה בהזכרת השבת – די היה לעשות זאת לאחר מכן, בשולי המסר העיקרי של בניית המשכן. מכך שבחר משה לפתוח את דבריו בנושא השבת משמע כי השבת מלמדת רעיון מרכזי בכל מהותו של המשכן.
המשכן למעשה נועד להיות, כשמו, משכן לשכינה. מקום גשמי שישמש דירה כביכול לקדוש-ברוך-הוא. במבט רחב יותר, זוהי מהותן של כל המצוות. להשתמש בפריטים מהעולם הגשמי לקיום הרצון האלוקי ובכך להשרות קדושה בכל העולם. כרגע, הקדושה שפועלות המצוות נעלמת, אך בגאולה הקרובה היא תתגלה.
במיוחד, מתבטא תהליך זה של החדרת קדושה אל תוך עולם החולין – במצוות השבת. השבת מיועדת להעלות אותנו לקדושה ושלאחר מכן נחבר את הקדושה שהתעלינו אליה אל החולין והחומר שאנו מתעסקים עמם במשך ימות השבוע. ולכן פתחה השבת את דבריו של משה בנושא המשכן. בכך הודגש כי ייעודו של המשכן הוא כייעודה של השבת – לגלות קדושה בעולם.
את המסר על גילוי הקדושה העביר משה רבינו לכל עם ישראל ביחד, אנשים נשים וטף, כי כדי שתשרה השכינה בבני-ישראל צריכה לשרור ביניהם אחדות. וכך גם כעת – כששוררת בינינו אחדות, נזכה לגילוי המושלם של השכינה. גילוי המובטח לשרות בבית-המקדש השלישי בגאולה השלמה.
(התוועדויות תשמ"ט כרך שני עמוד 376)
אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il