שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.
אין עוד בית-מדרש בעולם ששמו נישא בערגה ובאהבה כמו '770' – כפי שנקרא בית-הכנסת של הרבי. את הזיק בעיניים שיש לחסיד בשעה שהוא הוגה את המילים 'סוון סוונטי' לא תמצא באף עיניים אחרות
כט שבט התשע"ט (04.02.2019)
חיי הקהילה היהודית סובבים סביב בית-הכנסת. במקום זה מתפללים הגברים מדי יום שלוש תפילות, ולרוב – גם משתתפים בשיעור תורה אחד או יותר. מקובל גם לקיים בבית-הכנסת פעילויות תרבות יהודית, התוועדויות והרצאות לגברים וגם לנשים ומועדוני תורה לילדים. ככל שהקהילה פעילה יותר – שוקק בית-הכנסת שלה יותר חיים.
כאשר מנהל יהודי את אורח-חייו סביב בית-הכנסת הוא מקיים במובן מסוים את המצווה המופיעה בפרשת השבוע: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". אמנם המצווה בפשטות היא לבנות מקדש אחד מרכזי, שישמש כבית כביכול לשכינה. אולם מכך שמתנסחת התורה בלשון רבים – "ושכנתי בתוכם" – למדו חז"ל, כי כל מקום שמוקדש לתורה, לתפילה ולקיום מצוות הופך ל"מקדש מעט" וגם בו שורה השכינה בזעיר אנפין.
*
למרות שכך הם הדברים בכל בית-כנסת, ישנם בתי-כנסת ובתי-מדרש שמרכזיותם לבאים בשעריהם יותר משמעותית. בית-מדרש של ישיבה, למשל, הומה ברובן ככולן של שעות היממה מקול התורה של בחורי הישיבה. רבים מהבחורים רואים במקום ממש את ביתם וגם לאחר שמסיימים את חוק לימודיהם הרשמי הם אוהבים לחזור אליו בכל הזדמנות. כזהו גם בית-כנסת של אדמו"ר שעומד בראש חצר חסידית. בית-כנסת כזה הוא כמו חממה רוחנית לחסידים והם משתדלים להיות בו כמה שיותר. להיות קרובים אל מנהיגם ולמלא את מצבורי נשמתם בחיוניות של קדושה.
אם תיערך בדיקה, מהו כיום בית-הכנסת שנוטל את המשמעות המרכזית ביותר בחייהם של הבאים בשעריו – התשובה תהיה ברורה: בית-הכנסת של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח. אין עוד בית-מדרש בעולם ששמו נישא בערגה ובאהבה כמו '770' – כפי שנקרא בית-הכנסת של הרבי (על שם מספר הבית ברחוב בו הוא ממוקם). את הזיק בעיניים שיש לחסיד בשעה שהוא הוגה את המילים 'סוון סוונטי' (770 באנגלית) לא תמצא באף עיניים אחרות.
הזיק הזה הוא לא רק תוצאה של חשק עצום להיות בד' אמותיו של הרבי, או של זיכרונות מחוויות רוחניות עזות במחיצת הרבי. הזיק נובע גם מיחס של חרדת-כבוד כלפי הקדושה הייחודית ששוררת במקום זה.
חז"ל אומרים, כי בכל דור קיים מנהיג שמפיץ תורה ואמונה לכל עם ישראל וכי בתקופת הגלות שורה השכינה בבית-הכנסת שלו יותר מאשר בכל מקום אחר. מדור לדור נודדת השכינה ושורה בעיקר בבית-כנסת של מנהיג אותו דור, ושם מצפה יחד עם בניה לגאולה, בה תשוב לשכון בירושלים, בבית-המקדש השלישי.
בדורנו, כך אומר הרבי עצמו, נחשב '770' לבית-הכנסת של מנהיג הדור. מכאן יוצאת תורה ואמונה לכל העולם כולו, באמצעות שלוחיו של הרבי, וזהו אפוא ה"מקדש מעט" המקודש ביותר שבדורנו. כאן, ב-'770', שורה השכינה יותר מאשר בכל מקום אחר, ולכן גם היחס אליו הוא הרבה מעבר ליחס שמקבל כל בית-כנסת.
*
הקדושה הזו יכולה גם להסביר את התחושה העילאית שחש כל מי שמגיע ל-'770'. גם אנשים שזו להם הפעם הראשונה במקום, אנשים שלא זכו בעבר לחוות שום חוויה במחיצת הרבי – מעידים כי ההרגשה ייחודית כמו זו שאפפה אותם בהיותם ב-'770' לא הרגישו מעולם.
כי אמנם אין עוד מקום כזה בעולם. זהו המקום בו מתקיים בדורנו הפסוק "ושכנתי בתוכם" במובן המלא ביותר שייתכן בזמן הגלות. ממנו, מבית-כנסת זה, תשוב לירושלים השכינה – יחד עם מבנה '770' עצמו ויחד עם המבנים של כל בתי-הכנסיות מרחבי העולם, שכפי שמבטיחים חז"ל, יתחברו בגאולה אל בית-המקדש השלישי.
אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il