ח אייר התשפ"ד (16.05.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » נקודה למחשבה


ערכה של מילה
על פי השקפת האמת של התורה, אדם צריך לעמוד בדיבורו, אך בד בבד מותר לו לטעות. כלומר, מותר לו לגלות נסיבות שהוא לא צפה ולא התכוון אליהן וממילא התחייבותו לא חלה לגביהן

יב תמוז התשע"ד (10.07.2014)

חב"ד
בשעות הצהריים של יום הבחירות לתפקיד הייצוגי הנישא ביותר בארצנו, נותרו המועמדים מאיר שטרית וראובן ריבלין לסיבוב שני. נכון לאותו זמן נראה, לדעת העיתונאים והפרשנים, כי שום דבר לא יעצור את ראש העיר יבנה לשעבר בדרך למשרה הרמה. המאזינים יכלו לשמוע צליל שמחה (ושמחה לאיד) בקולם של השדרנים שאינם מזוהים עם חוגי 'ארץ ישראל השלמה', שעה ש'הכתירו' את המנצח.
 
התוצאות הסופיות טפחו בפניהם לאחר זמן קצרצר. הפרשנים המלומדים הופתעו, אך אמרו כי בפוליטיקה הכול יכול לקרות, ומיד פנו לחפש את האשמים ב'תאונה': איך ייתכן שהחישובים המנומקים לא עמדו במבחן המציאות.
 
בערבו של יום הצליחו לעלות על סקופ: אחד מחברי הכנסת הדתיים, שהתבטא מספר פעמים כי לא יצביע למועמד המנצח, התקשר לרבנים בהפסקה שבין שני סיבובי הבחירות וביקש שיתירו לו לחזור מדבריו! איזה יופי – יש את מי להאשים! במיוחד אשם כזה, שמאפשר גם להסית נגד מי שמייצגים בציבור את תורת ישראל. עיתונאים חככו ידיהם בהנאה ועוד פסטיבל תקשורתי יצא לדרך.
 
*
 
אין כאן שום כוונה להכריע בסכסוכים הפוליטיים העומדים ברומה של מליאת הכנסת וגם לא להגדיר את משקלה האתי של התחייבות פוליטית. אנו רק רוצים לנצל את ההזדמנות שאנו עומדים בשבוע בו קוראים בתורה על דיני הנדרים ולעשות קצת סדר בכל הנוגע למשקלה התורני של התחייבות וליכולת להפר אותה. אכן, התורה מחייבת את האדם: "ככל היוצא מפיו יעשה", אולם אותה תורה גם יצרה את האופציה להתיר נדר.
 
אחת הטרגדיות בתנ"ך הוא סיפורה של בת יפתח, שגורלה נגזר עליה בשל נדר אומלל של אביה לפיו הראשון שיצא מפתח ביתו יהיה קרבן להשם. יפתח כמובן לא חלם שהראשונה שתצא תהיה בתו היחידה, והנדר לא היה אמור לחול עליה. הצעד האלמנטארי שנדרש מיפתח היה לגשת לסמכות תורנית, שתאשר כי בנסיבות שנוצרו אין לנדר משמעות. יפתח נמנע מכך ונשאר נאמן כביכול למשמעות הפשוטה של המילים שיצאו מפיו, וחז"ל  מתבטאים על כך בחריפות רבה.
 
זו דוגמה עצובה מהעבר של מנהיג ששמר על כבודו ולשם כך עמד במילה באופן שבכלל לא התכוון אליו. לעומת העבר, עומד הערך בהווה של מילה היוצאת מפי מנהיגים פוליטיים, ערך שהולך ומאבד יותר ויותר ממעמדו. האמירה "הבטחתי, אבל לא הבטחתי לקיים", הפכה לחלק אינטגראלי ממשקלה של כל הבטחה פוליטית, עד כדי כך שכבר לא מרגישים בושה בכך.
 
בין שני צדי המתרס נמצאת השקפת האמת של התורה: אדם צריך לעמוד בדיבורו, אך בד בבד מותר לו לטעות. כלומר, מותר לו לגלות נסיבות שהוא לא צפה ולא התכוון אליהן וממילא התחייבותו לא חלה לגביהן.
 
אין האדם מוסמך להתיר לעצמו את ההתחייבות – כדי למנוע את זילות המילה – אך הוא בפירוש יכול לגשת לסמכות תורנית שתאשר כי במקרה כזה הוא אכן לא צריך לקיים את מה שאמר. כך נשמרת ההגינות משני הכיוונים: מצד אחד, נשמר ערכה של התחייבות, ומצד שני – אין התעלמות מהאפשרות להיפטר מהצורך לעמוד בדיבור.
 
*
 
הבטחות שאנו בטוחים באמת בקיומן, בכל מחיר, אלו הבטחות אלוקיות. כמו שנאמר: "לא איש א-ל ויכזב". הקדוש-ברוך-הוא אינו מכזב לעולם. את הימים בהם אנו עומדים – ימי האבל על חורבן בית-המקדש – הבטיח הקדוש-ברוך-הוא להפוך לימי ששון ושמחה, ואנו בטוחים שזה יקרה.
 
זהו מהפך ודאי, שיתחולל תכף ומיד ממש – עם התגלותו לעין כול של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter