ח אייר התשפ"ד (16.05.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » נקודה למחשבה


הענווה כמפתחת מוטיבציה
עניו אמיתי מכיר היטב במעלותיו האישיות, אולם הוא לא קושר לעצמו כתרים בגינן. הוא מאמין שאחרים שניחנים ביכולות וכישורים כשלו יגשימו טוב ממנו את אותו תפקיד שהוא מבצע

ז סיון התשע"ד (05.06.2014)

חב"ד
הרבי הקודם מליובאוויטש, כבוד קדושת אדמו"ר הריי"צ (רבי יוסף יצחק), היה סופר בחסד עליון. בין השאר, מתארים סיפוריו את הווי היהדות באירופה של לפני מאות שנים. אוצר תרבות, המאפשר לנו הצצה חטופה אל עולם שהיה.
 
אחד מסיפוריו הקלאסיים מתאר שמחת תורה בעיירה לא חסידית בעליל. החג התנהל במין מונוטוניות, ונעדרה ממנו לחלוטין החיות החסידית האופיינית, המלהיבה במיוחד בעת ההקפות. המחזה הכי מפתיע היה באמצע ההקפות, לאחר שהכריז הגבאי כי ההקפה הבאה מוקדשת לענווים – אלו שכל הווייתם אומרת ענווה ונמיכות רוח: נכבדי המתפללים, שבאורח קבע תפסו את מקומם בשולחן הכבוד, החלו להידחף לכיוון מרכז בית הכנסת. כל אחד מהם היה בטוח כי אין מי שידמה לו בענוותנותו ולפיכך אין ראוי ממנו להשתתף בהקפת הענווים...
 
*
 
מהי ענוות אמת? ברור, שמי שנאבק על כס ותואר העניו, לא ראוי לכס ולא לתואר. ומי כן ראוי – מי שפשוט ממעיט מערך עצמו? אולי מי שנכון לספוג כל השפלה וכל ביזיון באהבה?
 
מסתבר שלא בדיוק. בפרשתנו נאמר על משה רבינו: "והאיש משה עניו מאוד מכל האדם אשר על פני האדמה". משה רבינו לא הגיב בשתיקה לכל ביקורת משפילה אלא ידע להשיב כהוגן בעת הצורך. בכלל, הוא קרא על עצמו "ויהי בישורון מלך" והכיר היטב ברום מעלתו. מדוע אם כן הוא מכונה עניו, ועוד גדול הענווים עלי אדמות?
 
למעשה, השאלה אינה מתמקדת במשה רבינו דווקא אלא מתייחסת לכל מי שההצלחה מאירה לו פנים. איך אדם שקוצר הישגים ומפתח קריירה יכול להיות עניו – הרי הוא יודע שהוא מוצלח באמת, וכיצד אפוא יהיה עניו כלפי מי שמוצלח פחות ממנו?
 
הורים לתלמידים בבתי-ספר דתיים תוהים לפעמים על חינוך ילדיהם לענווה. הם חוששים האם אין סיכון כי חינוך כזה יפגע במוטיבציה להישגיות של הילדים.
 
*
 
השאלות והתהיות כולן מבוססות על חוסר הבנה בסיסי במושג ענווה. עניו אינו מי שלא מעריך את עצמו. עניו אמיתי מכיר היטב במעלותיו האישיות, אולם הוא לא קושר לעצמו כתרים בגינן. הוא מפנים את ההרגשה כי כישוריו כולם ניתנו לו משמים כדי להגשים את תפקידו עלי אדמות, ויותר מכך: הוא מאמין שאחרים שניחנים ביכולות וכישורים כשלו יגשימו טוב ממנו את אותו תפקיד שהוא מבצע.
 
ענווה כזו לא מדכאת יכולות. אדרבה, היא מגבירה מוטיבציה ומהווה מנוע רב עוצמה למימוש טוב יותר של הכוחות שניתנו לנו משמים ועדיין אינם מנוצלים דיים.
 
משה רבינו היה העניו הגדול של האנושות, משום שהוא האמין באמת כי כל בן אנוש (גם גוי!) אם יחונן בכישורים המופלאים שהוא, משה, חונן – ישתמש בהם טוב ממנו. ענוותנותו לא סתרה להכרתו ברום מעלותיו, אלא אדרבה – נבעה ממנה. לכן גם ענוותנותו לא מנעה ממנו להגיב בחריפות, בעת הצורך, כאשר מתחו על צעדיו ביקורת שאינה במקום. הוא הכיר בערך עצמו וידע מיהו ואת מי הוא מייצג, אבל יחד עם זאת הוא נותר עניו, כי הוא האמין בכל לבו שכל אחד אחר שיקבל את 'ארגז הכלים' שלו יעשה זאת טוב ממנו.
 
את הענווה הזו מבקש משה להנחיל לכולנו. "אמר משה לישראל", מספר המדרש: "בדבר קל אתם נגאלים... – הענווה". גם על המשיח נאמר כי הוא כורך את הגאולה עם תכונת הענווה ומכריז: "ענווים, הגיע זמן גאולתכם".
 
אימוץ של המידה הטובה הזו יגאל אותנו מהרבה יריבויות ותככים ויוביל אותנו מהר יותר לעולם המתוקן והמופלא שייכון בגאולה האמיתית והשלמה – תכף ומיד ממש.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter