ז אייר התשפ"ד (15.05.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » נקודה למחשבה


האקטואליות שבנבואה ובתכניה
התנ"ך אינו מקבץ של סיפורי-עם מובחרים. מכל עלילה ומכל פסוק בו ניתן וראוי להפיק משמעות אקטואלית, גם בעידן המודרני והפוסט-מודרני

ב אלול התשע"ג (08.08.2013)

חב"ד
בתי-הספר הממלכתיים עומדים לפתוח שנת לימודים נוספת, וזו הזדמנות להאיר זווית כאובה במערכת הלימודים. לא סוד הוא, כי קרנו של לימוד התנ"ך הולכת ופוחתת במוסדות החינוך הממלכתיים. תלמידים פשוט לא מוצאים עניין בלמידת ספר-הספרים. סגנון השפה הקמאי, אווירת הבראשיתיות שמשרה הספר – מגרים פלח צר מאוד של תלמידים שניחנו בסקרנות אינטלקטואלית גבוהה. אל כל היתר – זה לא מדבר.
 
ואפשר להבין אותם. הם ממש לא אשמים בזה. כאשר דרך הלמידה של התורה, הנביאים והכתובים היא כשל ספרות מיתולוגית; כאשר משה רבינו, הנביאים שאחריו וכל יתר גדולי-האומה מתויקים בתודעה כגיבורי-אגדות – איזו חשיבות כבר אפשר לייחס לכך? תלמידים תוהים ולא ממש מבינים את ההבדל בין התנ"ך לבין התרבויות היוונית והכנענית, שגם להן אגדות מיתולוגיות מרתקות. אם כל עליונותו של התנ"ך עליהן מסתכמת בהיותו המיתולוגיה שלנו – הרי שרק פטריוטים מזן מאוד מסוים מוצאים עניין בלמידתו.
 
*
 
אין ברירה. אם רוצים שהיחס אל התנ"ך ישתנה – מוכרחים לחולל שינוי בדרך למידתו. מוכרחים להפנים את ההכרה, כי התנ"ך אינו מקבץ של סיפורי-עם מובחרים. ראשית, זו תורת השם – החכמה האלוקית הצרופה. שנית, לתורה כולה, גם לסיפורת שבה, וכך גם לספרי הנביאים והכתובים, יש השלכות אקטואליות תמיד, בכל הזמנים ובכל העתים. מכל עלילה ומכל פסוק ניתן וראוי להפיק משמעות לחיים, גם בעידן המודרני והפוסט-מודרני.
 
בתנ"ך מופיעים 55 נביאים בלבד, למרות שעל-פי עדותם המהימנה של חז"ל, קמו לעם ישראל במרוצת השנים מיליון ומאתיים-אלף נביאים! מדוע? משום שנבואותיהם של כל היתר לא נגעו לדורות הבאים. מה שכן מונצח בתנ"ך פונה לדורי דורות. לכל עלילה בספר-הספרים יש מסר נצחי, שעד עצם היום הזה, לא נס לחו.
 
כאשר מתחברים למסרים העכשוויים של תכני התנ"ך – הכול נראה אחרת. כאשר קולטים כי זו תורת-חיים, תורה לחיים – כל היחס ללימודה שונה לגמרי, ולא מן הנמנע שהיא תקבל את המקום הראשון בסולם העדיפויות הלימודי. המקום שאכן יאה לה.
 
*
 
הנביאים שהזכרנו הם דמויות-המפתח בתנ"ך. אלה היו תופעה נדירה ומיוחדת במינה של אנשים שעברו תהליך נפשי לא פשוט, בו התרחקו לחלוטין מההתמכרות ההמונית לעינוגים חולפים וניקזו את כל ישותם באידיאל הנצח של הכרת הבורא וגדלותו האינסופית. כל קצב החיים שלהם פעם אחרת מאשר אצל יתר בני-האדם, וכתוצאה מכך הם זכו שתשרה עליהם רוח נבואה.
 
בשלב מסוים, כתוצאה מהאווירה הרוחנית הירודה ששררה בעולם, נעלמה כמעט לחלוטין תופעת הנבואה. אולם גם לה – כמו לכל ענייני התנ"ך – יש משמעות אקטואלית תמיד, ובמיוחד במאות השנים האחרונות. לפי המופיע במקורות, צריכה להיות לנבואה עדנה לקראת הגאולה, ואמנם, מזה כשמונה-מאות שנה שחזרו להתנוצץ גילויי נבואה אצל יחידי סגולה, כפי שמעידים הרמב"ם ועוד גדולי-עולם.
 
על דורנו הנוכחי, אומר הרבי מליובאוויטש מלך המשיח כי נביאו הוא הנשיא השביעי לבית אדמו"רי חב"ד (הרבי עצמו), וכי נבואתו המרכזית היא היותו של דורנו האחרון לגלות והראשון לגאולה. התנבאות זו, מגדיר הרבי, היא רוח ששורה על המשיח – כהכנה לקראת רוח הנבואה העצומה שתשרה עליו בגאולה השלמה, שתבוא בקרוב ממש.
 
או-אז, בגאולה, יכיר העולם כולו בערך העליון של תורת השם ובאקטואליות שלה. אבל אנחנו, עם ישראל, צריכים להכיר בכך גם עכשיו.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter