כאשר מנהלים בצרפת חיי יהדות מלאים, מתוך חיבור להוואי החיים המקומי – יש בכך ניצחון רוחני לקדושה. וניצחון הקדושה על מה שמסמלת תרבות החופש הצרפתית, מהווה סימן מובהק לבוא הגאולה
פיגוע נורא התרחש אשתקד בתלמוד תורה 'אוצר התורה' בטולוז. עצרת הזיכרון שהתקיימה שם לאחרונה בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא צרפת פרנסואה הולנד, הרב יוסף יצחק מטוסוב שליחו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח, ומנהיגים נוספים – חשפה מעצמה אדירה של יהדות פורחת ומלבלבת בארץ האירופית.
מסתבר שכמו בבני ברק או בכפר חב"ד, גם בטולוז, בפריז ובמרסיי צועדים מידי בוקר תינוקות של בית רבן והילקוט שעל גבם מלא בספרי קודש.
*
תופעה מופלאה זו אינה מובנת מאליה למי שמתמצא קצת בתרבות הצרפתית. אמנם בעבר הרחוק ידעה הקהילה היהודית בצרפת ימים יפים. גאוני עולם ודמויות מופת חיו ופעלו בה ובראשם רש"י ובעלי התוספות. אולם הקהילה הלכה והתדלדלה במשך הדורות, בעיקר בשנים שלאחר המהפכה שחרטה על דגלה את עקרונות החרות והשוויון וגרמה לשארית הפליטה של יהדות צרפת להיטמע בין הגויים ולאבד את זהותה באופן כמעט בלתי הפיך.
מי שאחראי לתחייה הרוחנית בצרפת הוא ללא ספק הרבי מליובאוויטש וחמיו הרבי הקודם מליובאוויטש. בהכוונתם התיישבו שם חסידים מיד לאחר השואה והחלו להפריח חיים יהודיים במקום.
זקני החסידים יודעים לספר על אפיזודה מעניינת שהתרחשה במרכז פריז, עת הרבי עצמו שהה במקום. הרבי נעמד באמצע הרחוב במקום בולט והחל לנופף נמרצות במטפחתו. עוברי אורח שחלפו במקום הביטו בתימהון ברב המנופף והחלו להתגודד סביבו. כשהתאסף די קהל, פנה הרבי בדברים ליהודים שבהם ועורר את זיק האמונה שבלבם. כך הראה הרבי כי גם בלב יהודי צרפת פועמת נשמה שניתן להפיח בה רוח חיים.
כמעט שבעים שנה חלפו מאז אותם הימים ובפריז של היום ניתן למצוא מסעדות כשרות למהדרין יותר מאשר בתל-אביב. למרות האנטישמיות המוסלמית המתפשטת באירופה – ישיבות ותלמודי תורה פורחים, יבול עצום של ספרי קודש מתורגמים יוצאים לאור מידי שנה, קול התורה מהדהד בצרפתית, וחיי קהילה תוססים מלבלבים בכל מקום.
*
ייתכן שיהיו מי שיראו בפריחת קהילות יהודיות בחו"ל תופעה גלותית. אולם הרבי רואה זאת בעיניים אחרות. בדברים שנשא הרבי בפני חסידיו השבוע לפני 21 שנים, סקר הרבי את פריחת היהדות בצרפת והצביע עליה כאחד מסימני הגאולה המובהקים.
הרבי ביאר את ענינה של צרפת מבחינה רוחנית, ציטט את אדמו"ר הזקן (מייסד חסידות חב"ד רבי שניאור זלמן מליאדי) שכינה אותה 'תוקף הקליפה' ('קליפה' הוא מונח קבלי המתאר את כוחות הטומאה בעולם) והזכיר את דברי הנביא (עובדיה א' כ') "וגלות החל הזה לבני ישראל... עד צרפת... ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשיו". הרבי הסביר כי הגלות הרוחנית החלה בצרפת ולכן גם סיומה קשור להפיכה רוחנית שתתרחש במדינה זו.
צרפת מסמלת את הגלותיות בצורה כה הדוקה משום שהיא הביאה לעולם את רעיון החירות והחופש. תפיסה זו, הדוגלת בזכותו של אדם לחופש מוחלט על כל מעשיו, גורמת לתחושת עליונות המושתתת על 'כוחי ועוצם ידי' ומהווה, מהותית, אנטיתזה לקדושה, אמונה וביטחון בהשם.
כאשר יהודים מנהלים במדינה זו חיים יהודיים מלאים, כשהם מחוברים לנימוסים, לתרבות ולהוואי החיים הצרפתי, או כאשר ספרי קודש יוצאים לאור מתורגמים לשפה זו – יש בכך ניצחון רוחני של הקדושה. וכשהקדושה חודרת ומשתלטת גם על נכסיה הרוחניים של התרבות הצרפתית, זה סימן מובהק כי הדרך סלולה לבוא הגאולה.