ז אייר התשפ"ד (15.05.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » נקודה למחשבה


צדק חברתי יהודי
אין זו שיטת הסוציאליזם לפיה רק על המדינה לפרנס את אזרחיה. זו שיטה המחייבת גם כל אחד באופן אישי לעשות כל שביכולתו למען אלו שאין להם

א אלול התשע"ב (19.08.2012)

חב"ד
לאהבת-ישראל היה מאז ומעולם ערך מיוחד ביהדות, אך אצל הרבי מליובאוויטש מלך המשיח היא קיבלה הבלטה כפולה ומכופלת. 'מבצע אהבת ישראל' הינו אחד מסמליה הבולטים של חסידות חב"ד. במסגרת מבצע זה, הקימו – וממשיכים להקים – שלוחיו-חסידיו של הרבי מאות מוסדות רווחה בארץ ובעולם, הדואגים ליהודים לצרכיהם הגשמיים. דאגה לגשמיות של יהודי היא בעצם רוחניות – אמר מייסד תנועת החסידות, הבעל-שם-טוב. בהשראת הדברים, נולדו בתי תמחוי וארגוני צדקה לרוב בכל העולם, המעניקים סיוע לרבבות קשיי יום וגלמודים.
 
בשפות זרות, מכונה פעילות כזו "חמלה". ביהדות קוראים לה "צדקה". ההבדל נשמע מילולי גרידא, אך האמת היא שהוא מבטא שוני מהותי: חמלה פירושה לחוס על מי שלא שפר עליו גורלו. צדקה, לעומת זאת, גזורה מהמילה צדק. על פי היהדות, כאשר פוגשים עני רעב, אין לך את החירות להחליט האם לחמול עליו ולעזור לו או לא. מחובתך לעשות את הצדק המתבקש ולדאוג למחסורו. העובדה שהקדוש-ברוך-הוא הקרה בפניך את ההזדמנות לעזור לזולת, מחייבת אותך לנצל את ההזדמנות ולעזור לו.
 
*
 
זהו הצדק החברתי היהודי האמיתי. אין זו שיטת הסוציאליזם לפיה רק על המדינה לפרנס את אזרחיה. זו שיטה המחייבת גם כל אחד באופן אישי לעשות כל שביכולתו למען אלו שאין להם.
 
הקדוש-ברוך-הוא ברא את העולם במתכונת בה יש עשירים ויש עניים, באותה מידה שיש גבוהים ונמוכים, יפים וכעורים. מציאות העולם אינה שוויונית, והמוטל עלינו הוא להיות ערים לציווי האלוקי לחקות את הקדוש-ברוך-הוא: "מה הוא רחום – אף אתה היה רחום". לתת ביטוי למידת הרחמים הטבועה בנו ולסייע לזולת ככל הניתן.
 
מחאה לצדק חברתי יהודי מעמידה באור אחר את המאבק לשוויון. אין צורך להילחם במציאות בה יש אילי ההון. אין כל סיבה לשנוא אדם שעמל על כספו ביושר והצליח לצבור הון עצמי רב. אברהם אבינו היה עשיר וכך גם משה רבינו ומנהיגים נוספים בעם ישראל, שהרוויחו את הונם ביושר. אך הם חילקו ממנו לעניים. הם לא נזקקו להתנצל על עובדת היותם בעלי הון. הם פשוט השתמשו נכון בכסף שנתן להם השם.
 
כלכלה יהודית מאפשרת לכל אדם לעמול ביושר, להרוויח – ולהיות בצד הנותנים. המושג היהודי 'גמילות חסדים' לא בא לגזול מהעשירים את רכושם. זהו פשוט מין מגדלור בניהול פיננסי המבוסס על אחריות חברתית.
 
אם מגלים, חלילה, התעמרות כלכלית בחלשים ובנדכאים – אכן יש לזעוק את זעקתם. גם זה חלק מ'מבצע אהבת ישראל' היהודי. אך אין שום טעם להיסחף בקריאה לשוויון עיוור.
 
*
 
בקרוב ממש נזכה לגאולה האמיתית והשלמה,שאחד מייעודיה הוא רווחה כלכלית אמיתית. אז באמת לא ידע אף אחד עוני או קושי פיננסי. המצוקות הכלכליות תיעלמנה מהעולם, וכמו שמתאר הרמב"ם: "הטובה תהיה מושפעת הרבה וכל המעדנים מצויים כעפר".
 
ערך מוסף יינתן לכלכלה כאשר הנטייה לתחרותיות תיעלם גם היא מהעולם. כך, נטולי אמוציות שליליות, לא נחפש להשקיע אנרגיה היכן שלא צריך. פשוט נעסוק כולנו בדבר הנעלה והמרומם ביותר – ידיעה והכרה של האלוקות. הרמב"ם כותב כי "לא נתאוו החכמים והנביאים לימות המשיח... אלא כדי שיהיו פנויים בתורה וחכמתה". כי בגאולה אכן "לא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את השם בלבד". כולנו נקלוט אל נכון כי כל השפע הגשמי שיורעף עלינו מיועד אך ורק כדי לאפשר לכולנו – בשווה – לעסוק בתורה מתוך שלוות נפש אמיתית.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter