ביום שלישי הקרוב יש תזמון ייחודי, המחבר בין משמעויות מיוחדות במינן לעם היהודי: נבואה על קץ גלות, הגעת השכינה אל מנוחתה וכריתת ברית של נצח בין הקדוש-ברוך-הוא לבין עם ישראל
בהפלגה שיצאה מחופי ישראל בקיץ תרפ"ט (1929), נמצאו על סיפון אחד האדמו"ר הקודם מליובאוויטש רבי יוסף יצחק (הריי"צ) ומייסד המרכז הרפואי 'שערי צדק' בירושלים ד"ר משה ולך. בעודם על פני המים השיגה אותם בשורת איוב – הטבח הנורא שערכו ערביי חברון בשכניהם היהודים. המידע הקשה פגע בבריאותו של הרבי והוא נאלץ להזדקק לשירותיו של ולך, הרופא החרדי.
לאחר שהוטב לרבי, התנצל בפניו הרופא: "אצל הקדוש-ברוך-הוא הכול מתוזמן בדיוק ואני מאמין כי אילולא נוכחותי כאדם שיכול להגיש סיוע רפואי, לא היה הבורא מחליא אותך. אני רואה אפוא את עצמי אשם במחלתך ועל כן אני מבקש את סליחתך".
*
השנה שב ועלה לכותרות שמו של ד"ר ולך, לרגל ציון 110 שנים למרכז הרפואי שייסד. והשבוע, בתאריך י"א בניסן אנו מציינים 110 שנים למאורע נוסף, בעל השפעה הרבה יותר עצומה על עמנו ועל כלל האנושות – הולדתו של המנהיג היהודי הדגול של דורנו, הרבי מליובאוויטש מלך המשיח. לציון 110 שנים יש משמעויות תקדימיות ביהדות, ובתזמון ייחודי – הן גם קשורות לתאריך י"א בניסן.
110 שנים היו ימי החיים של האישיות העברית הראשונה שנשאה בתפקיד מלכותי – יוסף הצדיק, המשנה לפרעה מלך מצרים. נוכחותו של יוסף במצרים הייתה למעשה החוליה הראשונה בשרשרת האירועים שהובילה לגלות מצרים, ויוסף, כנביא, גם צפה מראש כיצד תסתיים אותה גלות. במילות הפרידה האחרונות שלו – שעה שמלאו לו 110 – השתמש בביטוי "ואלוקים פקוד-יפקוד אתכם", ובכך רמז כי מנהיג שיקום וישתמש במילים כאלה יהיה מי שיושיע ויגאל את ישראל ממצרים.
אישיות דגולה נוספת שחיה 110 שנים זהו יהושע בן נון – המנהיג העברי הראשון ששלט בארץ ישראל. השנה בה מלאו ליהושע 110 הייתה גם השנה בה נבנה לראשונה בית-קבע למשכן השכינה – משכן שילה. המבנה שסימל את הגעת השכינה "אל המנוחה", כדרשת חז"ל.
יהושע הוביל את עם ישראל מהנדודים במדבר אל מגורי הקבע בארץ ישראל, והוא גם מי שמל אותם. בהיות בני-ישראל במדבר, רובם לא קיימו את מצוות ברית-המילה, ולמחרת כניסתם לארץ – בדיוק בתאריך י"א בניסן – כינס יהושע את כל הערלים וכרת בבשרם את אות הברית האלוקית.
*
ביום שלישי הקרוב חוברים יחד התאריך י"א בניסן וציון תקופה של 110 שנים. תזמון ייחודי שלא יחזור על עצמו, המחבר בין משמעויות מיוחדות במינן לעם היהודי – נבואה על קץ גלות, הגעת השכינה אל מנוחתה וכריתת ברית של נצח בין הקדוש-ברוך-הוא לבין עם ישראל.
שלוש משמעויות נכספות, שמתגלמות כולן באישיותו של הרבי מליובאוויטש. הרבי הוא מי שניבא במילים מפורשות כי הגאולה השלמה תתרחש בדורנו אנו, ממש בכל רגע, והרבי גם נתן להבין בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי הוא מי שמתגלה כמלך המשיח – האיש שעליו מוטל לנצח על בניית בית-המקדש הנצחי למנוחת השכינה, ולהביא את עם ישראל כולו לפסגה הגבוהה ביותר ברמת הקשר שלהם עם הקדוש-ברוך-הוא.
אנו מייחלים כי עוד לפני שתימלא השנה ה-110 להולדת הרבי, נזכה לראות בהתממשותן המלאה של כל המשמעויות הנכספות. שנבואתו של הרבי על הגאולה תתגשם כפשוטה ותכף ומיד ממש נזכה כולנו לראות את בית-המקדש השלישי בתפארתו, ולגלות – באמצעות המשיח – את שלמות הקשר המופלא שלנו עם הקדוש-ברוך-הוא.