ח אייר התשפ"ד (16.05.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » נקודה למחשבה


המעמד הראוי למשפט העברי הקדום
באין משמעת מחייבת למציאות עליונה – אי-אפשר שנטיות הלב לא תשפענה על ההיגיון. רק אמונה יכולה לשמור על ההיגיון והידע ולנווט אותם להתבטא ביושר ובאובייקטיביות טהורה

טו שבט התשע"א (20.01.2011)

במערכת המשפט האזרחית בישראל מכונים דיני התורה 'המשפט העברי הקדום'. לתואר 'קדום' יכולות להיות שתי משמעויות: ותיק או מיושן. והמשמעויות הללו הפוכות זו מזו, קוטביות ממש.      

ותיק הוא תואר שנאמר בדרך כלל בנימת הערכה. האוכלוסייה המבוגרת בישראל חדלה לאחרונה להיקרא אוכלוסייה קשישה או זקנה, אלא רק אוכלוסייה ותיקה, כי הדימוי שנלווה לוותק מחמיא הרבה יותר מאשר זה שנלווה לזקנה ולקשישות.  

מיושן, לעומת זאת, הוא תואר מזלזל משהו. ביטוי לעניין שאבד עליו הכלח, מנותק מרוח הזמן וחסר פרקטיות.     

*

למרבה הבושה, במסדרונות בתי המשפט בישראל מתכוונים בתואר 'המשפט העברי הקדום' בעיקר למשמעות האחרונה, המזלזלת. אמנם ישנם מקרים בהם שואבים שופטים השראה לפסיקותיהם מספרי הלכה תורניים, אבל זה לא נובע מיראת כבוד שרוחשים לתורה. זה רק בגלל התועלת שמושגת לפסיקתם בהישענות על תקדים.   

ועובדה: בכל מקרה שאין תיאום בין המשפט העברי(?)-עותומאני לבין המשפט העברי-תורני – לגמרי לא מתחשבים במשפט התורה. וחמור מכך: לא סוד הוא שקיימת מגמה בקרב שוכני מגדל השן המשפטי לרמוס כל עיקרון המקודש לציבור שמכתיב את חייו על פי משפטי התורה.  

עיקר הכאב הוא מכך שהרמיסה נעשית על-ידי מי שמצווים לשמור אמונים למשפט התורה. בפרשת השבוע נאמר: "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם". המילה 'לפניהם' באה להדגיש את החשיבות שבפנייה 'לפניהם' של דייני התורה – אפילו במקרים בהם פסיקתם של שופטים גויים תהיה זהה! קיימת חשיבות עליונה להאדרת משפט התורה ושמירת כבודו, גם כאשר ההליכה למשפט זר תניב אותה פסיקה בדיוק.  

עצם הפנייה של יהודי למערכת משפטית זרה אינה רצויה. ניהולה של מערכת כזו בידי יהודים – היא כבר מין הצהרת בגידה. כך שלא כל כך מפליא אל מה בדיוק מתכוונים שם בביטוי 'המשפט העברי הקדום'.  

*

למה באמת חשוב כל כך לשמור אמונים למערכת המשפט התורנית, גם במקרים בהם ברור כי פסיקתה של מערכת אחרת תהיה זהה? משום שבתורה, גם המשפט ההגיוני הצרוף מבוסס על אמונה. אמונה במי שכתב את התורה ומי שיצר את ההיגיון.  

כאשר פסיקה מתבססת רק על היגיון אנושי – אי-אפשר שלא תיכשל, היום או מחר, בסובייקטיביות. באין משמעת מחייבת למציאות עליונה – אי-אפשר שנטיות הלב לא תשפענה על ההיגיון ותבואנה לידי ביטוי בפסיקות. רק אמונה שומרת על ההיגיון והידע ומנווטת אותם להתבטא ביושר ובאובייקטיביות טהורה. האמונה יוצרת כמיהה בלתי מתפשרת לפסוק בדיוק כמו שהמציאות בה מאמינים – הקדוש-ברוך-הוא – מצפה ומעוניין, ולכן אין תחליף לנוכחותה.   

לכן בעצם, אמר הקדוש-ברוך-הוא למשה רבינו: "ואלה המשפטים אשר תשים – אתה דווקא – לפניהם". משה הוא מי שפיתח והזין את האמונה בעם ישראל, וכאשר הוא זה שילמד את משפטי התורה לעם – גם החלקים של ההיגיון הצרוף שבתורה ייקלטו אצלם רוויים באמונה.  

גם לעתיד לבוא, בזמן הגאולה הקרובה מאוד, מי שיעמוד בראש מערכת המשפט הוא האיש שנושא את דגל האמונה – המשיח. הרבי מליובאוויטש מלך המשיח הוא מי שהזין אמונה ברבבות נשמות ישראל בתקופה שלקראת הגאולה – והוא מי שיזין אותה אצלם בעוצמות גבוהות שבעתיים בזמן הגאולה.  

וזהו עוד אחד הרווחים המרכזיים שלנו מהגאולה השלמה: המשפט העברי הקדום, האמת האלוקית המושתתת על אמונה צרופה והשמורה מכל נגע של אינטרסנטיות – תקבל משמעות אמיתית ומעמד מושלם.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter