ח אייר התשפ"ד (16.05.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » נקודה למחשבה


לשחוט את 'הכבש הקדוש'
השכל אינו אלא כלי שרת של האמונה ושל המחויבויות הנגזרות ממנה. לכן אם מעניקים לשכל מעמד אלילי ובשמו מתרחקים מהאמונה, זו פשוט קימה של הגולם על יוצרו

כח טבת התשע"א (04.01.2011)

היום משתמשים בביטוי 'פרה קדושה' שמקורו בהודו האלילית. אך היו זמנים בהם לא הפרות היו קדושות, אלא הכבשים. בתקופת הפרעונים במצרים היו הכבשים האלילים הפופולאריים, ושחיטתם הייתה חמורה יותר משחיטת כל הפרות הקדושות של היום.
 
בפרשת השבוע אנו קוראים על צו אלוקי שנאמר באותם ימים ובא לנפץ את המיתוס האלילי של הכבשים. לקראת יציאת עם ישראל ממצרים, ציווה עליהם הקדוש-ברוך-הוא לשחוט טלאים ולהקריבם לפניו קרבן. קודם לכן, היה עליהם לשמור את הטלאים בבתים במשך כמה ימים, כדי שכאשר מצרי יבוא וישאל לפשר ה'דיירים' המוזרים – יאמרו לו כי האליל המצרי עומד להישחט כקרבן לא-ל האחד והיחיד.
 
לכאורה, הייתה זו התגרות מיותרת. לשם מה ציווה הקדוש-ברוך-הוא להקריב לפניו דווקא את האליל המצרי? ובמיוחד – מה העניין בהכעסת המצרים עם מראה אליליהם הכבולים?
 
*
 
מלמדים חז"ל כי אבותינו שבמצרים היו נתונים במצוקה רוחנית חמורה. הם היו שקועים בעבודת-האלילים לא פחות מהמצרים. לכן הכין להם הקדוש-ברוך-הוא תכנית התנתקות דרסטית מהאלילות, על-ידי זביחת האליל בעצמו למען האמת האלוקית.
 
כדי להוכיח שלא מדובר במעשה נמהר וחד פעמי שלא נובע מתוך הבנה שלמה – נצטוו אבותינו להשאיר את הכבשים המוכנים לקרבן קשורים במשך כמה ימים. הכבשים הקשורים היוו הצהרת כוונות מתמשכת, שכמו אמרה: אנו, בני-ישראל, שלמים עם הצעד שאנו עומדים לעשות. זו לא גחמה רגעית, אלא מהפך בתפיסה. אכן, זנחנו את עבודת האלילים ואנו שוחטים את 'הכבשים הקדושים'. אנו מתחילים לתת ביטוי גאה להיותנו מאמינים בני מאמינים בבורא העולם.
 
ותהליך האמונה הזה היה שווה כל מחיר. גם את מחיר ההתגרות במצרים הרעים והנוראים.
 
*
 
אחת הפרות הקדושות ביותר בימינו הוא השכל. ההיגיון הצרוף. מאז ומתמיד רחשה האנושות תהילה טבעית לשכל. אך במאות השנים האחרונות, בעיקר בעקבות ההתפתחות המטאורית של המדע, התעצמה התהילה שבעתיים והפכה למין סגידה אלילית. על פי השכל יישק כל דבר, ומה שלא מקובל עליו – לא קיים.
 
אכן, ראוי השכל לתהילה. זו יכולת בה מתייחד המין האנושי מכל הנבראים האחרים בעולם, ומכוחה הוא נחשב לנזר הבריאה. אך מטרת קיומו היא שנעשה בו שימוש מושכל לטובת הייעוד שלשמו אנו חיים, ולא חלילה כדי לסגוד לו.
 
האדם חונן בשכל, כדי שימלא את רצון הבורא בתבונה ודעת. השכל אינו אלא כלי שרת של האמונה ושל המחויבויות הנגזרות ממנה. לכן אם מעניקים לשכל מעמד אלילי ובשמו מתרחקים מהאמונה, זו פשוט קימה של הגולם על יוצרו. הופכים את השכל לאויב כביכול של מי שיצר אותו ומי שבכל רגע מקיים ומחיה אותו, כמו את כל העולם.
 
זו אפוא המשימה שמלמדת אותנו פרשת השבוע: לשחוט את 'הכבש הקדוש' לשם הקדוש-ברוך-הוא. לא להשמיד את האליל, אלא להשתמש בו למען האמת האלוקית. למען האמונה, שהיא היא הכוח העליון האמיתי של האנושות בכלל ושל עם ישראל בפרט.
 
רתום לשירותה של האמונה – זהו המצב האידיאלי של השכל, וזהו המצב האידיאלי שעמו עלינו לבחון אל מה לגשת וכיצד לגשת. לחשוב בהיגיון, להתבונן ולהסיק מסקנות – אך רק בשירותה של האמונה. זו הדרך הבריאה לחיים יהודיים מתוקנים. הדרך שמובילה אל פסגת כל הפסגות של האושר הצרוף, שממתין לנו ועומד להתגשם תכף ומיד ממש – בגאולה השלמה, עם התגלותו לעין כול של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter