יא ניסן התשפ"ד (19.04.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » גדולי ישראל


רב יוסף (בר יחיא)
רב יוסף נמנה על גדולי אמוראי בבל בדור השלישי. הוא היה תלמידו המובהק של רב יהודה  בר יחזקאל ועמד בראש ישיבת פומבדיתא במשך למעלה משנתיים.   

ה אייר התשע"א (09.05.2011)

חב"ד

רב יוסף נמנה על גדולי אמוראי בבל בדור השלישי. הוא היה תלמידו המובהק של רב יהודה  בר יחזקאל ועמד בראש ישיבת פומבדיתא במשך למעלה משנתיים.  

היה חברו הטוב של רבה (בר נחמני) וכאשר עמדו חכמים למנות ראש לישיבת פומבדיתא, אחרי פטירתו של רב יהודה, לא ידעו להחליט  במי לבחור: ברבה או ברב יוסף. 

רבה היה ידוע בתור ״עוקר הרים״ (כלומר שנון וחריף ביותר) בעוד שרב יוסף היה בבחינת ״סיני״ (היינו בקי עד מאד בברייתות השונות). מסיבה זו פנו לבסוף לישיבות שבארץ ישראל בשאלה: ״סיני ועוקר הרים — איזה מהם עדיף?״. 

חכמי א״י הכריעו את הכף לטובת רב יוסף כאשר השיבו: ״סיני עדיף, שהכל צריכים למרי חטיא״ (כלומר: לבעל החיטים, היינו בעל הלכות, היודע להשיב תשובות ברורות על השאלות שהוא נשאל במקצועות ההלכה השונים).  

אולם, למרות שהכריעו לטובתו, סירב רב יוסף לקבל על עצמו את המינוי. הוא נימק זאת בזה שבילדותו ניבאו לו כי יהיה ראש ישיבה במשך שנתיים בלבד. 

כיוון שסירב, נתמנה רבה לראש ישיבת פומבדיתא והחזיק במשרה רמה זו 22 שנה. רק אחר פטירתו של רבה נאות רב יוסף לשבת במקומו. 

בכל אותן שנים שישב רבה בראש הישיבה, ראה את עצמו רב יוסף כפוף לו ולא הסכים לקחת על עצמו כל גדולה.  

איפיון גדולתו של רב יוסף כ״סיני״ מסתבר מפירושו של רש״י למושג זה (״המשניות והברייתות היו סדורות אצלו כנתינתן מהר סיני״).  

אשר ל״בעל חטים״, היה רב יוסף קורא על עצמו את הכתוב: ״ורב תבואות בכוח שור״ (משלי י״ד).

הוא מוזכר בתלמוד בבלי כ־60 פעם ומיוחס לו התרגום של דברי הימים, שנקרא ״תרגום רב יוסף״.   

בשיחותיו עם תלמידיו הרבים היה משתמש במשלים ופתגמים עממיים, כדי להדגים ולהבהיר את דבריו. מיוחסות לו האימרות המפורסמות הנפוצות עד היום בשפה העברית: ״לפום גמלא שיחנא״ (לפי הגמל — המשא); לאו עכברא גנב, אלא חורא גנב״ (לא העכבר הוא הגנב - האשם) אלא החור (כלומר ההזדמנות הניתנת לו) וכו'.

הוא היה נכבד ונערץ בעיני תלמידיו המרובים, שהגדולים שבהם היו אביי ורבא. על אביי סיפרו שברגע שראה מרחוק את אזני חמורו של רב יוסף, היה קם לפני רבו. ואילו רבא, כשנפטר מרבו, היה פוסע לאחוריו, מפני הכבוד,  ופעם אחת פצע את רגליו והרטיב את אסקופת ביתו של רב יוסף בדם...  

מלבד גדולתו הרבה בתלמוד, אמרו עליו חבריו על רב יוסף שהיה יודע גם במעשה בראשית ומעשה מרכבה (עפ״י חגיגה י״ג).  

בתחום מידותיו, היה רב יוסף מפורסם בענוותנותו הגדולה. כאשר העמידוהו על טעותו, היה מודה בפומבי והיה מכריז: ״לאו מילתא היא דאמרי״ (מה שאמרתי הוא לא כלום!). כדי להדגיש את חשיבותה של מידת הענווה היה אומר: ״לעולם ילמד אדם (את מידת הענווה) מדעת קונו שהרי הניח הקב״ה כל הרים וגבעות והשרה שכינתו על הר סיני והניח כל אילנות טובות והשרה שכינתו בסנה״ (סוטה, ה').

התיחס אל כל אדם בכבוד גדול ובמיוחד לתלמידי חכמים, אשר על כבודם שמר אפילו בריתחת הויכוח החריף. רגיל היה לערוך סעודה לתלמידי חכמים וכך עשה גם ביום בו מלאו לו ששים שנה, כי ביום זה יצא מכלל כרת (מו״ק כ״ח). אמרו עליו כי ארבע מאות תלמידים היו אוכלי שולחנו. מרגלית היתה בפיו: גדול תלמוד תורה יותר מהצלת נפשות. על המזלזלים בכבוד רבנים היה אומר: מיהו אפיקורוס? כגון האומר מה מועילים לנו הרבנים הללו?... (סנהדרין צ״ט). לעומת זאת אמר כי אפילו רשע גמור כאחאב, שהתמכר לעשות הרע בעיני ה׳, מתוך שההנה תלמידי חכמים מנכסיו, נתכפרו לו מתצית עוונותיו (שם). 

יקר היה בעיני רב יוסף כבוד התורה וסבר כי אילולא התורה, הרי שהוא היה כאחד האנשים ברחוב. בחג השבועות שמח מאד ואמר שיעשו לו עגלה משלושת, באומרו: אי לאו האי יומא (אם לא יום זה — של מתן תורה) כמה יוסי איכא בשוקא (כמה יוספים יש ברחוב...).

מסופר על רב יוסף כי צם שלוש פעמים ארבעים תעניות, עד שקראו עליו מן השמים את הכתוב ״לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך״. אמר: מכאן ואילך איני צריך, כי ״תורה מחזרת לאכסניה שלה...".  

בחייו הפרטיים סבל רב יוסף יסורים רבים. תחילה חלה במחלה קשה ושכח את כל תלמודו, עד שאביי תלמידו היה יושב לפניו ומשנן את אשר למד ממנו, עד שחזר ונזכר. מאוחר יותר נתעוור, כנראה כתוצאה מאותה מחלה  עצמה. בקשר לשיכחה שתקפה אותו מעניינת מאמרו: ״הלוחות ושברי־הלוחות מונחים בארון. מכאן לתלמיד חכם ששכח את תלמודו מחמת אונסו שאין נוהגין בו מנהג בזיון״ (מנחות צ״ט).  

מצבו הכלכלי של רב יוסף היה שפיר למדי. הוא היה בעל שדות וכרמים. את כרמו היה עודר פעמיים ועל כן זכה ליבול משובח של יין. אמרו על יינו של רב יוסף שאפשר למזגו (לערבבו) בכפליים מים מכל יין אחר, מחמת חריפותו.  

רב יוסף נהג לבקע עצים בכבודו ובעצמו לכבוד שבת. את אמו היה מכבד מאד וכאשר שמע את קול פסיעותיה, היה אומר: ״אקום בפני שכינה שבאה״.  

במותו נעשה לו כבוד גדול: הוציאו את מיטתו סמוך לשעת קריאת שמע והמונים באו ללוותו, עד שנשתברו הגשרים שעל נהר הפרת (מו״ק, כ״ה). 

במותו ירש את מקומו כראש הישיבה אביי תלמידו.   




שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter